Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Rijkswaterstaat/BESIX
Copyright: Rijkswaterstaat/BESIX
Copyright: Rijkswaterstaat/BESIX
Copyright: Rijkswaterstaat/BESIX
Integraal ontwerp voor sluiscomplex Limmel
31 maart 2015, 17:01
Het sluiscomplex bij Limmel in het Julianakanaal bij Maastricht wordt vernieuwd naar ontwerp van
Quist Wintermans Architekten
. Een integraal ontwerp voor de landschappelijke inpassing is gemaakt door
Karres en Brands
. Het betreft het eerste waterproject met een DBFM-contract.
De ruim tachtig jaar oude keerschutsluis bij het Limburgse Limmel voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Grotere binnenvaartschepen passen niet door het sluiscomplex, dat bovendien de functie van schutsluis verliest. De bestaande sluis wordt gesloopt; in de plaats worden een nieuwe verkeersbrug en keersluis gebouwd.
Bestaande situatie
In de huidige situatie is de sluis - een 'poort' naar het Julianakanaal - een belangrijk herkenningspunt in het landschap rondom Limmel. Het bestaande sluiscomplex is daarbij op landschappelijk wijze ingepast, met gebruikmaking van stijlkenmerken als populierenrijen, ligusterhagen en acacia's rondom het complex.
Verder fungeert de sluis als knooppunt van twee belangrijke landschappelijke structuren: in noord-zuidrichting het lineaire Julianakanaal en in oost-westrichting de grilliger loop van de oude Kanjelbeek. Deze twee zeer verschillende structuren komen terug in het ontwerp voor de nieuwe sluis.
Landschappelijke structuren
Voor de nieuwe landschappelijke inpassing heeft Karres en Brands in opdracht van BESIX een integraal ontwerp gemaakt. Rondom het sluiscomplex, zo geeft Karres en Brands aan, wordt de beplanting hersteld en opgeschoond. Hiermee worden de landschappelijke structuren weer leesbaar.
Karakteristieke strakke populierenrijen, hagen en nieuwe acacia's accentueren het lineaire karakter van het kanaal. Een informele beplantingsstructuur benadrukt de aanwezigheid van de beek, die - in tegenstelling tot de huidige situatie - zoveel mogelijk bovengronds wordt gebracht. Er wordt een beekdallandschap gecreëerd met natuurvriendelijke oevers en bijzondere habitats voor diverse flora en fauna.
Architectuur
Quist Wintermans Architekten is verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp van de keersluis en de verkeersbrug. De nieuwe verkeersbrug benadrukt met haar minimale verschijningsvorm de groene randen van het Julianakanaal. De opritten zijn strakke groene taluds, begeleid door hagen.
Twee heftorens maken de nieuwe keersluis tot een krachtig herkenningspunt in het landschap. Door het integrale ontwerp van sluis, brug en landschap wordt naast een technische oplossing "bovenal een grote meerwaarde voor de omgeving" geboden, aldus Karres en Brands.
DBFM-project
De nieuwbouw van de keersluis en de landschappelijke inpassing is het eerste waterproject met een DBFM-contract. Hierbij neemt de aannemer - BEXIX - niet alleen de bouw, maar ook ontwerp, financiering en onderhoud voor zijn rekening. Het project wordt gerealiseerd tussen 2015 en 1018, met aansluitend dertig jaar onderhoud.
Locatie
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
3
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
4
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
woensdag, 26 november
5
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
donderdag, 27 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Bureau B+B vernieuwt sluizencomplex Eefde
7 mei 2018
Den Haag kiest voor viaduct in snelle fietsroute
3 januari 2018
Ingetogen brug voor lokaal verkeer Muiden
20 november 2015
Andere nieuwsberichten
Gemeenteraad stelt gebiedsvisie voor Bussum-Zuid vast
Vandaag, 14:40
In het gebied komen onder meer duizend nieuwe woningen. Alle vijf deelgebieden worden volgens een eigen aanpak ontwikkeld, meldt SVP Architectuur en Stedenbouw.
BLAStprijs 2025 toegekend aan Nieuwe Mark
Vandaag, 13:32
Het project, naar een ontwerp van de stadsingenieurs van de gemeente Breda, behelst het doortrekken van de Mark aan de westkant van de Bredase binnenstad.
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
Vandaag, 11:40
De woontoren landt op straatniveau in het bestaande fabriekscomplex De Oliebron, dat getransformeerd zal worden om buurtgerichte functies te huisvesten.
StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel
Vandaag, 10:59
Station Nieuwerkerk aan den IJssel staat aan de vooravond van een grote vernieuwing. Het station krijgt een opener karakter en wordt voorzien van houten perronkappen.
Utrecht wil met gebiedsplan natuur, bouwers en boeren helpen
4 uur geleden
Belangrijkste doel van het ontwerp Utrechts Programma Landelijk Gebied is het weer op gang brengen van de vergunningverlening.
Betaalprobleem Chinees vastgoedconcern nieuwe klap voor sector
Vandaag, 09:32
Vanke was ooit de grootste huizenbouwer van China, afgemeten naar verkoopcijfers.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
Gisteren, 16:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
Gisteren, 14:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur