dit artikel maakt onderdeel uit van dossier(s)
 
stations

home nieuws binnenland Langste transparante sporenkap door Movares

Langste transparante sporenkap door Movares


28-7-2009 - 16:07
De Hemboog is een spoorwegtraject bij Amsterdam Sloterdijk. Recentelijk is een geheel nieuw perron gebouwd met een eigen stationshal en een overkapping. Met een lengte van 220 meter vormt deze de langste transparante sporenkap van het land. Het nieuwe perron (Amsterdam Sloterdijk spoor 9 en 10) is een uitbreiding van het bestaande station Sloterdijk.

Het spoorwegtraject is 3,3 kilometer lang en vormt een rechtstreekse verbinding tussen het noorden van Noord-Holland en de luchthaven Schiphol. De Hemboog is voor tweederde uitgevoerd als viaduct en ligt in het zogenaamde Teleportgebied.
In de directe omgeving van station Amsterdam Sloterdijk zal in de nabije toekomst meer hoogbouw gerealiseerd worden. Om ervoor te zorgen dat de reizigers geen last krijgen van de windhinder die dit met zich meebrengt, is gekozen voor een lange overkapping van de nieuwe perrons.

Om het bestaande en nieuwe stationsdeel met elkaar te verbinden wordt er nog een promenade aangelegd. De entree van de nieuwe stationshal ligt straks precies in de as hiervan.

Architect Wienke Scheltens van Studio SK (onderdeel van advies- en ingenieursbureau Movares) tekende voor het architectonische ontwerp, Movares-collega Mark van der Heijde voor het constructieve ontwerp.
Aangezien het gebied straks wordt omgeven door grootschalige nieuwbouw is er voor een eenduidige vorm gekozen. De tube-vormige kap is volledig uitgevoerd in een gelaagde glassoort die koud buigbaar is, wat betekent dat de glasplaten pas in het werk hun gebogen vorm krijgen door ze door middel van klemprofielen vast te maken.

Op de kop van de perrons zijn windschermen aangebracht in een waaiervorm, een vorm die past bij de klassieke boogvorm van de kap.

Omdat de perrons richting het noorden uitwaaieren verloopt de kap in breedte van 24,14m naar 26,90m. Om toch zoveel mogelijk seriematig te kunnen produceren is dit verloop in de doorsnede opgevangen in een wigvormige tussenzone in het dakdeel, waardoor de buitenste glasplaten identiek kunnen zijn. Het feit dat de kap over 220 meter gekromd is en naar de noordzijde uitwaaiert zorgt voor de nodige spanning en dynamiek.
bron: Beeldmateriaal: Jan Schot

amsterdam sloterdijkde hemboogmark van der heijdemovaresperronspoorwegtrajectstationstationshalstudio skteleportgebiedviaductwienke scheltens suggest

Trefwoord toevoegen


Gerelateerde artikelen
22-9-2006 11:27:18
OV-knooppunt Leidschenveen, Den Haag In het transfergebouw zijn mens en machine in een ruimte samen...
27-4-2009 12:21:25
Het oude stationnetje van Houten is ooit ternauwernood aan de sloop ontsnapt en moest in 2007 zelfs 150 meter ve...
28-1-2009 16:25:12
Met de vaststelling van een voorlopig ontwerp krijgt het plan voor een grootschalige P+R voorziening op De Uitho...
15-12-2008 11:48:57
Vrijdag heeft minister Eurlings de nieuwe stationshal met het nieuwe perron bij het bestaande station Sloterdijk...
23-9-2008 16:15:28
In heel Europa worden de grote stations grondig aangepast om de hoge snelheidslijnen te kunnen ontvangen. De gro...
12-6-2008 14:27:32
Rome heeft het Colosseum, Parijs de Eiffeltorne, Sydney het Opera House en Rio de Janeiro het Christusbeeld dat ...
16-9-2005 9:45:51
16 sep 05 - Twee door Holland Railconsult ontworpen projecten zijn in de prijzen gevallen bij de prestigieuze Br...


Reacties
 


 
Partners



Volledige site Mobiele site
Volg ons op
Contact
Pedro de Medinalaan 5c 1086 XK Amsterdam +31 (0)20 71 30 600 info@architectenweb.nl
2001-2014 Architectenweb BV   voorwaarden | privacy | sitemap