dit artikel maakt onderdeel uit van dossier(s)
 
hotels
 
design

home nieuws binnenland Hôtel Droog benadrukt bijkomende aspecten

Hôtel Droog benadrukt bijkomende aspecten


4-9-2012 - 12:25
In het historische centrum van Amsterdam opent Droog een hotel waar de nadruk niet op het slapen ligt. In Hôtel Droog worden de andere functies benadrukt en is er ook nog eens een kamer waar kan worden overnacht.

Voor Hôtel Droog heeft de ontwerpstudio het idee van een hotel binnenstebuiten gekeerd. Gewoonlijk is een hotel een plek om in de eerste plaats te slapen; daarnaast wordt de gasten tal van services geboden.

Enkele kamer
Juist die andere aspecten die (de hoger gesegmenteerde) hotels bieden, zijn hier uitvergroot. In het Droog-hotel kunnen bezoekers binnenlopen voor een hapje en een drankje, om te winkelen op niveau of voor een schoonheidsadvies, onder meer.

Slechts een enkele kamer biedt het hotel, maar die beslaat wel de gehele bovenverdieping en biedt een slaap-, een kook-, een bad- en een woonruimte. Uiteraard is The One and Only Bedroom stijlvol – en niet overdadig – ingericht met designmeubels.

De Staalmeesters
Hôtel Droog omvat voorts de Droog Store, die al in het pand in de Staalstraat was gevestigd. Nieuwkomer in het pand Studio Weltevree, bekend van ontwerpen als de Dutchtub en de Stonestove, vormt daarop een aanvulling met vooral producten voor het buitenleven.

Ook vindt de bezoeker in het pand cosmeticaproducten, designerskleding en modeaccessoires. Er is een galerie, bestemd voor exposities die worden samengesteld door Droog of door aangezochte tijdelijke curators, een binnentuin, en een café-restaurant, dat een culturele hotspot moet worden.

Aan een van de cafémuren hangt een interpretatie van De Staalmeesters door Berend Strik. Rembrandts groepsportret van de heren van het textielgilde hing tot 1771 in dit gebouw, waar destijds het gilde samenkwam. Strik heeft zijn interpretatie gemaakt in opdracht van Droog, als ode aan het gebouw. 

Design Branding
De omkering van het hotelconcept lijkt volledig te passen in de ontwerpstrategie van Droog. Een gegeven – wat is een hotel? – wordt ontleed, bevraagd en met eenvoudige middelen opnieuw samengesteld.

Dergelijk conceptueel denken heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een richting van design dat tegen het kunstzinnige aanschurkt. Anderzijds zijn er groepen ontwerpers die duidelijk kiezen voor functionaliteit en commerciële haalbaarheid. Interessant is hoe Droog steeds – ook nu bij het hotel – deze elementen in een spannend evenwicht probeert te houden.

Conceptueel is het hotel een interessant en luchtig Droog-product. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook commercieel slim, want feitelijk is Hôtel Droog een designwarenhuis. Daarbij draagt het bij aan de branding van Droog. Hôtel Droog wordt 16 september officieel geopend.

Gerelateerde artikelen
15-8-2012 16:31:23
Ikea is van plan om zeker honderd budgethotels in heel Europa te bouwen.
25-5-2012 16:36:24
De laatst overgebleven kraan op het NDSM-terrein in Amsterdam wordt getransformeerd tot hotel.
18-4-2012 15:19:27
De kwaliteit van het getoonde in de Zona Tortona is hoger dan vorig jaar, dat was gisteren een veel gemaakte con...
5-4-2012 15:54:30
Droog presenteert tijdens de Milan Design Week een meubelbeurs van de toekomst: een die inspeelt op schaarste.


Reacties
 


 
Partners



Volledige site Mobiele site
Volg ons op
Contact
Pedro de Medinalaan 5c 1086 XK Amsterdam +31 (0)20 71 30 600 info@architectenweb.nl
© 2001-2014 Architectenweb BV   voorwaarden | privacy | sitemap