Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Copyright: Theo Baart
Baart: “Wie bepaalt nu de inrichting van het landschap?”
23 september 2013, 11:42
Op woensdag 9 oktober organiseert het Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol het symposium
Tussen Tijd, gebruik van ruimte in transitie
. Als voorproefje voerden de organisatoren van het symposium een voorgesprek met Theo Baart, fotograaf en inwoner van Hoofddorp en één van de gasten op 9 oktober.
Tekst Teun van den Ende en Barbara Luns
Theo Baart is maker van diverse fotopublicaties over de Nederlandse ruimtelijke inrichting. Momenteel werkt hij aan het fotoproject ‘Werklust’. Hierin richt Baart zich op de grootschalige infrastructuur rondom Schiphol. Wat gebeurt er in de oksels van die knooppunten? Werklust wordt het vervolg op zijn boek Bouwlust (1999) over de verstedelijking van hetzelfde gebied.
Wat dreef je ertoe ‘Werklust’ te gaan maken?
Baart: “Ik jaag mijn eigen nieuwsgierigheid achterna. Door welke factoren blijft dit gebied in verandering? Ik heb me al eerder verdiept in de systematiek die ontstond in de jaren '70 waarin gemeenten grondposities innamen en samen met projectontwikkelaars en woningcorporaties grote nieuwbouwwijken maakten. Deze systematiek werkt nu niet meer. Ik weet nog niet welke dynamiek er voor in de plaats komt, daar ga ik juist naar op zoek.”
“Natuurlijk zijn er processen die gewoon doorgaan, zoals energietransitie en waterhuishouding. Deze uitdagingen vragen om oplossingen op een hoog schaalniveau. Maar wat gebeurt er op het lage schaalniveau, wie bepaalt wat?
Wie gaat nu het heft in handen nemen? Tot ver in de jaren ‘60 hadden boeren in Haarlemmermeer grote bedrijven. Ze zaten in de politiek en maakten de dienst uit. Misschien dat zij nu weer een aanvoerdersol oppakken in de restruimte van de infrastructurele knooppunten?”
Hoe ga jij bij zo’n fotoproject te werk?
“Ik ben verhalenverteller, foto’s zijn daarbij een instrument. Waar beeld niet volstaat voeg ik tekst toe. Ik toon andere mensen wat ik zie. In het boek
Eiland 7
(2008) ben ik op zoek gegaan naar hoe een Vinex wijk ontstaat. Ik heb mijn eigen huis in de wijk Floriande in Hoofddorp als uitgangspunt genomen en heb geprobeerd te doorgronden hoe gemeente, projectontwikkelaar, stedenbouwkundige en architect werken, hoeveel geld dit proces kost en wat dit de bewoner oplevert. Zo’n combinatie van beeld en tekst wil ik nu ook weer maken.”
Wat registreer je, waar verbaas je je over?
“Ik probeer de gelaagdheid van de ontwikkelingen te begrijpen. Ik vind het bijvoorbeeld opmerkelijk als boerenerven in de buurt van Schiphol transformeren tot parkeerplaatsen. Dan blijkt dat boeren de concurrentie aangaan met het lang parkeren op Schiphol. Boeren zijn ondernemers en verzetten op tijd de bakens.”
“Een ander voorbeeld van die gelaagdheid: duizenden onderdelen van grasmaaiers van Honda staan opgeslagen in een loods op Schiphol-Rijk, maar een grasmaaier kun je daar niet kopen. Bij een agrarische handelsonderneming in Hoofddorp-Noord wel. Die heeft ook bijtijds de bakens verzet en levert nu vooral Honda-grasmaaiers aan de bewoners van nieuwbouwwijken. Hij haalt zijn spullen niet bij die loods op Schiphol, daar zit weer een groothandel ergens in het land tussen. De ondernemer zit onder de rook van Schiphol op een bedrijventerrein dat gek genoeg weer niet gerelateerd is aan de luchthaven. Hoe is die goederenstroom georganiseerd? Daar wil ik antwoord op vinden.”
Hoe verhoudt Schiphol zich tot de directe omgeving?
“Schiphol is een sublieme plek. Als Vermeer nu zou leven, dan zou hij 'Zicht op Schiphol' schilderen in plaats van 'Zicht op Delft'. Om Schiphol heen zijn cirkels getrokken: je hebt een eerste, tweede en derde linie. In de eerste linie staat alles in het teken van de directe toegang tot de luchthaven. Maar in de tweede en derde linie zitten de bedrijven die de luchthaven wel nodig hebben, maar niet binnen een uur hun goederen in een vliegtuig willen hebben. Op een uur rijden vind je dat soort bedrijven naast de lokale groothandel in tuinmeubilair. Ik ben geïnteresseerd in de contramal van de perfecte luchthaven, daar waar het schuurt en schuift. Dat moet het onderwerp van 'Werklust' worden.”
Hoe kijk je tegen jouw woonomgeving en tegen het landschap aan?
“Het is, om met dichter Willem van Toorn te spreken, een leesbaar landschap. Je kijkt naar de verkavelingskaart van de polder en naar de plattegrond van wijken uit de jaren '70 en je kan meteen uitrekenen hoeveel boeren er plaats voor moesten maken. Aan Hoofddorp is ontworpen, maar het is vooral een verzameling van adhoc beslissingen.”
“Toen de nieuwe bewoners kwamen is de infrastructuur van de polder niet aangepast. Bewoners moesten met de auto over de boerderijwegen die tijdens de bietencampagne glibberig waren van de natte klei. Voor de nieuwe bewoners was dat een verrassing, die reden hun leaseauto’s in de sloot. De boeren raakten gefrustreerd. Dat is inmiddels, met reparaties achteraf, goed opgelost. Hoofddorp functioneert heel goed, er is duidelijk behoefte aan deze plek. Kijk maar naar het centrum, niet fraai maar erg levendig.”
Waarom fotografeer je nu veel bedrijfshallen en loodsen?
“Er zijn dingen die mij opvallen in dit permanent veranderend landschap. Zo beginnen boerenschuren steeds meer op de bedrijfsloodsen te lijken. Een aanzienlijk percentage van de Nederlanders werkt op een bedrijventerrein. Een groot deel van ons BNP wordt daar verdiend. Beleidsmakers zal je er niet vaak aantreffen. Ik wil laten zien wat daar gebeurt.”
“Ik heb een fascinatie voor de spanning die bestaat tussen ordening versus niet-ordening. We dachten na de Tweede Wereldoorlog dat het land maakbaar was vanuit een kantoorgebouw in Den Haag. Maar in de afgelopen decennia kreeg de markt steeds meer ruimte. De economische crisis is het bewijs dat dat mechanisme niet goed werkt.”
Is er genoeg aandacht voor perifere plekken in het beleid van ruimtelijke ordening?
“De ruimtelijke ordening sector is teveel naar binnen gericht geweest, heeft vooral het gesprek met zichzelf gevoerd en te weinig voor draagvlak gezorgd. Het lijkt de cultuursector wel. Dat kan veranderen. De spraakmakende Amsterdamse grachtengordelbewoner is tegenwoordig opgegroeid in Emmeloord, Simpelveld of Nieuwegein. Het merendeel is niet groot gebracht in historische steden of op boerderijen maar komt uit groeikernen en voorsteden. Die herkomst zou op den duur de visie op gebieden als Haarlemmermeer en omstreken wel eens kunnen veranderen.”
Wat wil je de bezoekers van het symposium laten zien, wat neem je mee?
“Ik ben gefascineerd door de linten in Haarlemmermeer. In de polderverkaveling staan de meeste boerderijen langs de noord-zuid assen. Langs de oost-west assen vind je heel andere bedrijvigheid zoals autobedrijven. Dat vind ik fascinerend. De Kruisweg tussen Aalsmeer en Cruquius is daar een geweldig voorbeeld van. Daar tref je ondernemers aan die continu bezig zijn hun
business
aan te passen aan de veranderende vraag, dat zie je terug in de schuren en bedrijfsgebouwen. Een groot deel van de gebouwen staat te huur, maar er zitten ook grote multinationals als DHL en FedEx. Op het symposium zal ik laten hoe dat eruit ziet en hoe het functioneert.”
Kijk [
hier
] voor meer informatie over het symposium ‘Tussen Tijd, gebruik van gebieden in transitie’ op 9 oktober bij Podium voor Architectuur Haarlemmermeer en Schiphol.
Trefwoorden
theo baart
podium voor architectuur haarlemmermeer en schiphol
tussen tijd
tussentijd
Best gelezen
1
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
woensdag, 15 oktober
2
Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk
vrijdag, 17 oktober
3
Gedetailleerde 3D-geprinte maquette toont ruimtelijke ontwikkeling Amsterdam
vrijdag, 17 oktober
4
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
woensdag, 15 oktober
5
Gezicht van de tijd
woensdag, 15 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Twee exposities Podium voor Architectuur
30 juni 2014
Symposium over betere luchthavenregio Schiphol
2 oktober 2014
Schiphol investeert in extra pier en terminal
12 augustus 2014
'Vliegtuiglawaai beperken met bebouwde omgeving'
19 augustus 2014
Verslag symposium Tussen Tijd – de kunst van het afwachten
4 november 2013
Geluid beïnvloedt de beleving van ruimte
14 maart 2013
Kijkje in de complexe keuken van Schiphol
18 september 2012
Symposium Tussen Tijd. Gebruik van ruimte in transitie
4 september 2013
Het Podium voor Architectuur verhuist
29 februari 2008
Twee exposities Podium voor Architectuur
30 juni 2014
Symposium over betere luchthavenregio Schiphol
2 oktober 2014
Schiphol investeert in extra pier en terminal
12 augustus 2014
'Vliegtuiglawaai beperken met bebouwde omgeving'
19 augustus 2014
Verslag symposium Tussen Tijd – de kunst van het afwachten
4 november 2013
Geluid beïnvloedt de beleving van ruimte
14 maart 2013
Kijkje in de complexe keuken van Schiphol
18 september 2012
Symposium Tussen Tijd. Gebruik van ruimte in transitie
4 september 2013
Het Podium voor Architectuur verhuist
29 februari 2008
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Timpaan en VenhoevenCS winnen tender woonzorgproject in Vlaardingen
3 uur geleden
Het team van vastgoed- en gebiedsontwikkelaar Timpaan met VenhoevenCS is met het plan WEST// als winnaar uit de bus gekomen bij een tender voor een nieuw woon-zorgproject aan het Erasmusplein in Vlaardingen.
Expositie over leven en werk van onbekende 'architect van de hadj'
Vandaag, 14:50
Op 8 november start in Design Museum Den Bosch een tentoonstelling over architect Mahmoud Bodo Rasch. Deze zoon en neef van Bauhaus-pioniers maakte wereldberoemde ontwerpen voor de islamitische pelgrimstocht, maar bleef zeker in het westen onbekend.
Moos Appelweg wint Built by Nature Prize 2025
Vandaag, 13:13
Het project dat is ontworpen door concrete, was ingezonden voor de categorie Housing. Het langgerekte houten gebouw in Amsterdam-Noord biedt plek aan 63 appartementen.
VORM en KOW winnen tender Amstelveen met houten woongebouwen
Vandaag, 11:32
Bouwend ontwikkelaar VORM heeft samen met architectenbureau KOW een tender voor vier houten appartementengebouwen in Amstelveen gewonnen. De gebouwen bieden plek aan 72 middeldure huurwoningen en 88 koopappartementen.
Oproep aan nieuw kabinet: maak topprioriteit van schoon water
Vandaag, 12:26
De Unie van Waterschappen vindt dat het volgende kabinet hiervoor moet zorgen om de Europese doelen voor schoon en gezond water te halen.
Zuid-Holland draagt elf locaties Groene Hart aan voor windturbines
Vandaag, 10:45
Uit een verkennend onderzoek bleek al dat in het open polderlandschap ruimte is voor maximaal 67 turbines van 240 meter.
Advocaten waarschuwen voor beperken bezwaar bij bouw
Gisteren, 11:54
Het inperken van de mogelijkheden om in bezwaar te gaan tegen bouwplannen is een risico voor de rechtsstaat, stelt de Nederlandse orde van advocaten.
Controle na asbestsanering schiet in derde van gevallen tekort
Gisteren, 09:31
Daardoor worden gebouwen schoon verklaard terwijl er nog asbestresten aanwezig zijn, waarschuwt de Arbeidsinspectie.
Sweco neemt groot Belgisch architectenbureau over
17 oktober, 4:23
Het 150 medewerkers tellende assar architects ontwierp onder meer het nieuwe hoofdkantoor van de NAVO in Brussel.
IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek
17 oktober, 12:14
Een mogelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in Nederland heeft waarschijnlijk een prijsremmende werking, stelt de Nederlandse bestuurder van het IMF Marnix van Rij
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur