Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: grafie Jannes Linders
Copyright: Team CS
Copyright: Team CS
Copyright: Team CS
Copyright: Team CS
Rotterdam Centraal: van kas naar ‘zinksnijer’
4 oktober 2013, 17:11
In maart volgend jaar wordt het nieuwe
Rotterdam Centraal
geopend. Omdat het gebouw zelf vrijwel voltooid is, gaven de architecten van Team CS donderdag een rondleiding. “Het station moest één gebouw worden.”
Tekst Ronnie Weessies
Laat drie architecten die bij het station betrokken zijn aan het woord over de ‘ezelsoor’ aan de nieuwe hal en je hoort drie verschillende verklaringen. De punt wijst de bezoeker in de richting van het centrum, hij is ontstaan doordat het gebouw de richting van de metrotunnelbuis volgt en hij symboliseert de asymmetrische opzet van het station.
“Normaal loopt de opgang naar de perrons door het midden van het station”, vertelt Jan Benthem over laatstgenoemde aspect. “Hier zijn de perrons aan de zijde van het Groothandelsgebouw echter langer dan die aan de andere kant.”
De architect wijst er tevens op dat dankzij het glas in de punt het Weena zichtbaar is vanaf de perrons. “Mits er geen trein voor staat, natuurlijk”, zegt hij lachend.
‘Nieuw bureau’
Uiteraard zijn alle genoemde verklaringen voor het meest prominente gebaar in het gebouw waar en ze geven aan hoe complex het project in elkaar steekt. Dat was een reden waarom Benthem Crouwel Architekten, Meyer en Van Schooten Architecten en West 8 niet alleen gezamenlijk hadden ingeschreven op de prijsvraag, maar zelfs speciaal een ‘nieuw’ bureau in het leven hebben geroepen voor Rotterdam Centraal.
Team CS werd geleid door Marcel Blom van Benthem Crouwel, in samenwerking met Jan Benthem, Adriaan Geuze en Jeroen van Schooten. Blom voerde dagelijks een ploeg van zes personen aan, die vanuit het Groothandelsgebouw het ontwerp hebben uitgewerkt en daarna supervisie voerden over het project. Zij hebben het oude station van Van Ravesteyn plaats zien maken voor een hsl-station dat ruim 300.000 reizigers per dag kan verwerken.
De prijsvraag werd gewonnen in een tijd dat Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraad het stokje had overgenomen van de PvdA, die jarenlang de grootste was geweest. Het
champagneglazenontwerp
dat Will Alsop destijds had gemaakt voor het station was geschrapt en zou wat de stad betreft worden vervangen door een veel soberder plan. De architecten gingen daar niet helemaal in mee.
“We wilden ambitie in het plan”, zegt Jan Benthem. “Rotterdam is het eerste station in Nederland waar de hsl-trein stopt, daarom moet het wel grandeur hebben.” Jeroen van Schooten vult aan: “Het station moest één gebouw worden, zoals je ook in andere grote steden als Parijs ziet. Voor Nederland is dat redelijk uniek, want in de meeste plaatsen stap je vaak op perrons buiten het eigenlijke station uit.”
Kas
Bij Rotterdam is het spoorgebouw geïnspireerd op het ontwerp van een kas, ook om de opdrachtgever in financieel opzicht over de streep te trekken. “Ik zei dat er geen goedkoper gebouw is te realiseren dan een kas”, vertelt Benthem nog altijd met enige bluf. “Bovendien refereer je ermee aan iets typisch Nederlands, de kassen uit het Westland.”
De ‘kas’ is inmiddels beplakt met zonnecellen, in een patroon dat is afgestemd op de plekken waar de meeste zon komt. Daarbij is ook rekening gehouden met toekomstige hoogbouw rond het station. “Wat wij niet hadden gepland, is dat er zo’n mooi patroon van schaduwen op de perrons ontstaat als de zon schijnt”, vertelt Benthem.
De architecten zijn allemaal tevreden over de licht en ruimtelijkheid in het station. Geuze spreekt van een
Rembrandteske
lichtinval, Blom kan genieten van een simpele wandeling door de winkelpassage. “Waar je vroeger door een donkere, nauwe tunnel naar de perrons liep, kom je nu door een ruime galerij met spoorbruggen erboven.”
Verder moest het station een warme uitstraling krijgen, uiteraard met behoud van het stoere Rotterdamse karakter. De hal is bijvoorbeeld voorzien van een vriendelijk plafond met houten latten en nostalgische elementen als de ‘Speculaasjes’ en letters uit het oude station zijn teruggebracht. Tegelijkertijd oogt het gebouw zeer eigentijds en 'zelfverzekerd'.
Opdrachtgevers en aannemers
Waar de architecten minder invloed op hadden, is de samenwerking tussen opdrachtgevers en aannemers. De stationshal werd in opdracht van de gemeente Rotterdam gebouwd door het Belgische bedrijf Iemants, terwijl het spoorgebouw voor opdrachtgever ProRail is uitgevoerd door bouwer Mobilis.
Hoewel het bovenaanzicht van het station een duidelijke grens tussen beide delen laat zien, is de feitelijke scheidslijn veel poreuzer en ligt hij bovendien heel ergens anders. Het deel van ProRail eindigt namelijk bij de rooilijn van de Hema, die al grotendeels in de stationshal staat. Daarnaast heeft Mobilis het plafond in zijn geheel gerealiseerd, (deels) hangend aan de halconstructie die door Iemants is opgetrokken.
“Het mooiste vind ik toch de positieve verhalen van Rotterdammers die ik over het station hoor”, zegt Jeroen van Schooten. Dat er al meerdere bijnamen circuleren, ziet hij dan ook als een goed signaal. De Patatzak, de Haaienbek, de Kapsalon, maar wat is eigenlijk zijn favoriet? “Ik ga voor de
Zinksnijer
. Dat is een gereedschap, maar ook een benaming voor een kromme neus. Bovendien klinkt het erg Rotterdams.”
Trefwoorden
station
marcel blom
jeroen van schooten
meyer en van schooten architecten
west 8
de hazelip
jan benthem
rotterdam centraal
benthem crouwel architekten
adriaan geuze
Locatie
Best gelezen
1
Duitsland slokt Nederlandse bouwkracht op
maandag, 13 oktober
2
David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid
woensdag, 15 oktober
3
Nieuw shortstayhotel door Houben / Van Mierlo in stationsgebied Den Bosch
maandag, 13 oktober
4
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan masterplan transformatie havengebied New York
vrijdag, 10 oktober
5
Kantoorgebouw door Arthur Staal aan de Schinkel gerenoveerd en uitgebreid
woensdag, 15 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Adriaan Geuze
24 september 2018
Rotterdam Centraal laat niemand onberoerd
14 maart 2014
MVSA: gevel combinatie esthetiek en functionaliteit
14 januari 2014
Parkeergarage Kruisplein in Rotterdam geopend
25 november 2013
'Hörsaalgebäude' Benthem Crouwel geopend
19 juni 2014
Rotterdam viert halve eeuw metro
8 februari 2018
Rotterdam Architectuurprijs voor centraal station
18 december 2014
Schadeclaim om bouw station Rotterdam
31 oktober 2013
Team CS en Klaske Havik Architect van het Jaar
19 december 2014
Bouw van zeer duurzaam RAI Amtrium gestart
17 december 2013
Station Rotterdam Centraal officieel geopend
14 maart 2014
Benthem Crouwel ontwerpt metrostation Charles de Gaulle
26 mei 2016
Hoogopgeleiden profiteren van nieuw spoor
15 december 2014
Adriaan Geuze zondag te zien als Zomergast
12 augustus 2015
Bouw Rotterdam Centraal ruim binnen begroting
30 januari 2014
FIRST Rotterdam in volle glorie zichtbaar
11 februari 2016
Weena 750 wordt multifunctioneel gebouw
24 mei 2016
Officiële opening Rotterdam Centraal op 13 maart
10 januari 2014
Winnaars Nationale Staalprijs 2014 bekend
3 oktober 2014
Rotterdam profiteert van populariteit
14 april 2015
Reiziger tevreden over Rotterdam Centraal
6 maart 2014
Daylight Award voor station Rotterdam Centraal
23 september 2014
Video: verbouwing station Rotterdam Alexander
11 mei 2018
Station Rotterdam Centraal weer duurder
28 november 2008
Doek gevallen voor Rotterdam Centraal
3 september 2007
'Hogesnelheidstrein gaat leefpatronen wijzigen'
25 maart 2008
Bouw Rotterdam CS grotendeels op schema
8 april 2011
Eurlings wil tekort Rotterdam CS aanvullen
17 december 2007
Verhaal in ruil voor stuk oud Rotterdam CS
9 februari 2012
'Team CS' voorgedragen voor nieuw Rotterdam Centraal
12 december 2003
Ambities CS te zeer naar beneden geschroefd
27 december 2004
Zes architecten voor Rotterdam Centraal geselecteerd
22 augustus 2003
Vertraging voor sloop Rotterdam Centraal
5 juni 2007
Sloop CS Rotterdam begonnen
4 mei 2005
Rotterdam opent nieuw metrostation CS
25 september 2009
Oude letters Rotterdam CS op nieuwe station
14 juli 2009
Team CS maakt VO nieuw Rotterdam CS
14 juni 2004
Schop in de grond bij HSL-stations
28 maart 2006
'Winkels vechten om ruimte op stations'
18 februari 2008
Bouw nieuw Centraal Station Rotterdam vertraagd
6 september 2007
Aanbesteding Rotterdam CS begint in mei
24 april 2008
Bouw stationshal Rotterdam CS van start
17 maart 2011
Bouw brug Rotterdam CS start binnenkort
15 november 2011
Reizigerspassage Rotterdam Centraal open
9 november 2012
Bouw CS Rotterdam verloopt volgens schema
29 juli 2010
Bouw fietsenstalling Rotterdam CS van start
10 januari 2012
Akkoord schetsontwerp nieuw Rotterdam Centraal
31 januari 2005
Wethouder Vervat ontvangt letters C en S
15 juli 2009
Nog even en Rotterdam Centraal is niet meer
11 januari 2008
Arcadis en Benthem Crouwel maken plan voor station San Jose
18 oktober 2018
Tender 140 meter hoge toren naast station Rotterdam gestart
20 februari 2019
Studiedagen over strategieën voor succesvolle projecten
17 september 2019
Jan Benthem te gast in eerste Architectuurcafé Kunstlinie
26 augustus 2021
Adriaan Geuze
24 september 2018
Rotterdam Centraal laat niemand onberoerd
14 maart 2014
MVSA: gevel combinatie esthetiek en functionaliteit
14 januari 2014
Parkeergarage Kruisplein in Rotterdam geopend
25 november 2013
'Hörsaalgebäude' Benthem Crouwel geopend
19 juni 2014
Rotterdam viert halve eeuw metro
8 februari 2018
Rotterdam Architectuurprijs voor centraal station
18 december 2014
Schadeclaim om bouw station Rotterdam
31 oktober 2013
Team CS en Klaske Havik Architect van het Jaar
19 december 2014
Bouw van zeer duurzaam RAI Amtrium gestart
17 december 2013
Station Rotterdam Centraal officieel geopend
14 maart 2014
Benthem Crouwel ontwerpt metrostation Charles de Gaulle
26 mei 2016
Hoogopgeleiden profiteren van nieuw spoor
15 december 2014
Adriaan Geuze zondag te zien als Zomergast
12 augustus 2015
Bouw Rotterdam Centraal ruim binnen begroting
30 januari 2014
FIRST Rotterdam in volle glorie zichtbaar
11 februari 2016
Weena 750 wordt multifunctioneel gebouw
24 mei 2016
Officiële opening Rotterdam Centraal op 13 maart
10 januari 2014
Winnaars Nationale Staalprijs 2014 bekend
3 oktober 2014
Rotterdam profiteert van populariteit
14 april 2015
Reiziger tevreden over Rotterdam Centraal
6 maart 2014
Daylight Award voor station Rotterdam Centraal
23 september 2014
Video: verbouwing station Rotterdam Alexander
11 mei 2018
Station Rotterdam Centraal weer duurder
28 november 2008
Doek gevallen voor Rotterdam Centraal
3 september 2007
'Hogesnelheidstrein gaat leefpatronen wijzigen'
25 maart 2008
Bouw Rotterdam CS grotendeels op schema
8 april 2011
Eurlings wil tekort Rotterdam CS aanvullen
17 december 2007
Verhaal in ruil voor stuk oud Rotterdam CS
9 februari 2012
'Team CS' voorgedragen voor nieuw Rotterdam Centraal
12 december 2003
Ambities CS te zeer naar beneden geschroefd
27 december 2004
Zes architecten voor Rotterdam Centraal geselecteerd
22 augustus 2003
Vertraging voor sloop Rotterdam Centraal
5 juni 2007
Sloop CS Rotterdam begonnen
4 mei 2005
Rotterdam opent nieuw metrostation CS
25 september 2009
Oude letters Rotterdam CS op nieuwe station
14 juli 2009
Team CS maakt VO nieuw Rotterdam CS
14 juni 2004
Schop in de grond bij HSL-stations
28 maart 2006
'Winkels vechten om ruimte op stations'
18 februari 2008
Bouw nieuw Centraal Station Rotterdam vertraagd
6 september 2007
Aanbesteding Rotterdam CS begint in mei
24 april 2008
Bouw stationshal Rotterdam CS van start
17 maart 2011
Bouw brug Rotterdam CS start binnenkort
15 november 2011
Reizigerspassage Rotterdam Centraal open
9 november 2012
Bouw CS Rotterdam verloopt volgens schema
29 juli 2010
Bouw fietsenstalling Rotterdam CS van start
10 januari 2012
Akkoord schetsontwerp nieuw Rotterdam Centraal
31 januari 2005
Wethouder Vervat ontvangt letters C en S
15 juli 2009
Nog even en Rotterdam Centraal is niet meer
11 januari 2008
Arcadis en Benthem Crouwel maken plan voor station San Jose
18 oktober 2018
Tender 140 meter hoge toren naast station Rotterdam gestart
20 februari 2019
Studiedagen over strategieën voor succesvolle projecten
17 september 2019
Jan Benthem te gast in eerste Architectuurcafé Kunstlinie
26 augustus 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk
1 uur geleden
Aan de Oosterhamrikkade in Groningen is dit jaar woongebouw Talent opgeleverd. Het complex, dat net als het naastgelegen gebouw Karaat is ontworpen door VdpArchitecten, bestaat uit 108 middeldure huurwoningen.
Het Cultuurfonds kent subsidie toe aan biobased paviljoen voor Amsterdamse Bos ontworpen door Space Encounters
3 uur geleden
Het Cultuurfonds stelt € 100.000 beschikbaar voor het Amsterdamse Bosnest. Het paviljoen is ontworpen door Space Encounters en wordt volledig gebouwd met biobased materialen uit het Amsterdamse Bos.
Tien genomineerden voor Lieven de Key Penning 2025
Vandaag, 09:20
Het thema van de Haarlemse architectuurprijs is dit jaar Monumenten, Erfgoed & Hergebruik.
Koningin Máxima opent jubileumeditie Dutch Design Week
Gisteren, 14:38
De 25e editie van het designevenement staat in het teken van het thema Past. Present. Possible. Naast de gangbare highlights zijn er dit jaar thematische clusteringen rond urgente opgaven en grote installaties in de openbare ruimte.
IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek
2 uur geleden
Een mogelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in Nederland heeft waarschijnlijk een prijsremmende werking, stelt de Nederlandse bestuurder van het IMF Marnix van Rij
EIB: 75.000 nieuwe voltijdse arbeidskrachten nodig in de bouw
4 uur geleden
Volgens het instituut wordt het tekort aan vakmensen in de bouw steeds groter, vooral omdat de energietransitie een enorme extra vraag naar arbeid creëert.
Groningen worstelt met afronding dertig kilometer lang fietspad naar Assen
Gisteren, 15:25
Een ruime meerderheid van de Groningse Statenleden wil dat er bij het project meer aandacht komt voor de veiligheid van vrouwen.
PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050
Gisteren, 11:37
Het planbureau heeft twee mogelijke oplossingsrichtingen doorgerekend om de huidige Europese doelen voor klimaat, natuur en waterkwaliteit te halen.
Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025
15 oktober, 3:19
De architect en oprichter van Afarai won de belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad in de categorie Bewezen Kwaliteit.
Pararius: huurmarkt zit op slot, huren stijgen verder
15 oktober, 10:49
De vrije sector huurmarkt zit nog altijd ‘compleet op slot’, meldt woningplatform Pararius op basis van cijfers over het derde kwartaal.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur