Copyright: oVVice Rotterdam Alexander ( SKEPP design + build)
Copyright: Aron Reek ( SKEPP design + build)
Copyright: Robert Tjung ( SKEPP design + build)
Copyright: oVVice Rotterdam Alexander ( SKEPP design + build)
Copyright: Aron Reek ( SKEPP design + build)
Copyright: Robert Tjung ( SKEPP design + build)

oVVice: “Vergelijk ons met een hotel”

28 oktober 2016, 17:55
In samenwerking met SKEPP design+build publiceert Architectenweb binnen de themaperiode ‘Kantoren’ een serie interviews rond vernieuwende kantoorconcepten. In oVVice Rotterdam Alexander een gesprek met Aron Reek, mede-eigenaar van oVVice, en Robert Tjung, een van de gebruikers van het gebouw.

Tekst Mattijs Kaak

Wat vormt de essentie van jullie concept?
Aron Reek: “Bij oVVice staat de huurder centraal. De vastgoedmarkt is natuurlijk sterk veranderd. Vroeger zette een ontwikkelaar een gebouw neer, een gebruiker huurde daarin vierkante meters. En dat was het dan wel. Als oVVice zien we ons vastgoed meer als een middel om onze dienstverlening richting huurders te faciliteren. Vergelijk ons met een hotel. Wij bieden een hoog servicelevel aan, willen onze huurders bij hun werkzaamheden ontzorgen.”

“Wij ontwikkelen op dit moment een app waarmee een huurder vanuit een meeting room middenin een bespreking de officemanager of de officebutler kan mobiliseren. Het werk hoeft niet onderbroken te worden, wensen worden door onze mensen geregeld.”

“Essentieel is zeker ook ons locatiebeleid. Vanuit ons kantoor Rotterdam Alexander zien we een snelweg en een intercitystation. Voor de deur 120 parkeerplaatsen. Dat is bepalend voor elke vestiging. Bereikbaarheid. Zowel met de auto als met de trein. De eerste twee letters van de naam oVVice geven dat ook al aan: o
penbaar V
ervoer.”

Wat blijkt in de praktijk het sterkste punt van jullie concept?
“Dat is toch die optimale bereikbaarheid. Steeds meer bedrijven willen uit de binnenstad weg en kiezen voor een ruimte aan de rand van de stad. Maar dan wel een gebouw op een locatie die voor werknemers en bezoekers makkelijk te bereiken is.”

“Wij herbergen hier onder meer een wellness trainingscentrum. Cursisten daarvoor zijn vanaf het station in één minuutje hier. Samen met onze look and feel, onze redelijke huren en het sociale hart binnen het gebouw, bieden wij een plek waar onze doelgroep zich thuis voelt. Daar gaat het om.”

Zijn er sinds de start van jullie concept zaken veranderd?
“Zeker. De verhouding 'werken' en 'ontmoeten' is flink veranderd. Kleinere werkplekken, meer ruimte voor het sociale hart, meer overlegruimtes, meer lounge areas. Onze huurders gebruiken de gemeenschappelijke ruimtes echt voor afspraken, om met andere partijen te overleggen en samen te werken. Die mogelijkheden bieden wij in ruime mate.”

Wat zijn jullie plannen voor de nabije toekomst?
“Onze ambitie is in de komende jaren elk jaar twee nieuwe vestigingen te openen. Samen met onze partner Atoomclub zitten we eind 2018 dan op 18 locaties. We doen dat stapje voor stapje.”

“Wij zijn eigenaar van onze vestigingen en zijn zeer zorgvuldig als het gaat om de aanschaf van een nieuw pand. Elke locatie moet onverkort blijven voldoen aan onze uitgangspunten: bereikbaarheid, de mogelijkheid onze eigen ideeën over look and feel te realiseren, plus een acceptabel niveau wat betreft de huurprijzen. We doen geen water bij de wijn. Onze vaste huurders zullen uiteindelijk overal in het land in alle vestigingen van oVVice en Atoomclub gratis terecht kunnen om te werken en elkaar te ontmoeten.”

“Verder gaan wij ons meer en meer richten op het ontwikkelen van de community. Wij organiseren nu al elk jaar meerdere evenementen, waar huurders elkaar kunnen ontmoeten. Wij stellen nu ook een community-manager aan die expliciet tot taak heeft bij te dragen aan de netwerkmogelijkheden van onze huurders. Hij of zij gaat de verschillende locaties nadrukkelijker met elkaar verbinden.”

Hoe zien jullie de toekomst van deze kantoorconcepten?
“Positief. Deze markt staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Juist de differentiatie biedt mogelijkheden. Vergelijk het met de voorkeur voor een merk jeans, een vertrouwd hotel, een specifieke vliegtuigmaatschappij. Iedereen heeft op al deze gebieden een eigen voorkeur, een eigen smaak. Waar voel je je thuis? Waar voel je je lekker bij?”

“Vergeleken met een hotel willen wij een 4-sterrenhotel zijn. Betaalbaar, bereikbaar, een eigen sfeer, een uitgebreid servicepakket. Bekend en vertrouwd voor onze specifieke doelgroep. Een ander concept wil, vaak juist op grond van de locatie of de mate van flexibiliteit, een 5-sterren of een 3-sterrenhotel zijn. Zij trekken veelal een andere groep huurders aan. Prima. Er is voor iedereen plaats.”

Wat is hier je favoriete plek?
“Hier, op deze bank. Ik kan hier even ontspannen. Ik drink een kop koffie. Neem de krant door en kijk naar het reilen en zeilen van het sociale hart.”

Een van de gebruikers van oVVice Rotterdam Alexander is Quadrant Trainingen & Purpose Academy. Robert Tjung is mede-eigenaar van het bedrijf.

Hoe waren jullie in het verleden gehuisvest?
Robert Tjung: “Wij zijn een bedrijf dat opleidingen verzorgt in de zorgsector. Vanaf de oprichting zaten wij in het World Trade Center Rotterdam. De ruimte die we daar hadden werd voor ons te klein en te benauwd. Het was moeilijk een voor ons betaalbare en representatieve nieuwe ruimte te vinden. Toen kwamen we hier terecht.”

Wat trok jullie aan in dit concept?
“Veel. Het is een nieuw pand. Geen eindeloos lange gangen met benauwde hokjes. Goed ingedeeld en uitstekend ingericht. Het heeft de uitstraling van Het Nieuwe Werken. Het heeft allure. De faciliteiten zijn prima verzorgd. We kunnen hier in ons eigen pand lunchafspraken maken. Wij hebben in ons werk verschillende typen ruimtes nodig. Een klaslokaal voor zo'n twaalf cursisten bijvoorbeeld, maar ook representatieve ruimtes waar we onze klanten en relaties kunnen ontvangen en waar we besprekingen kunnen plannen. Dat alles vonden wij hier.”

Konden jullie zo het gebouw in of waren er aanpassingen nodig?
“We konden hier zonder problemen in.”

Wat blijkt in de praktijk de kracht van dit concept voor jullie bedrijf?
“Vooral de uitstraling. Het gebouw, de ruimtes stralen creativiteit uit. Het is modern, hip zelfs, maar toch ook zakelijk. In feite verleent het gebouw ons een zekere legitimiteit. Een opdrachtgever voelt zich hier thuis en is onder de indruk. Dat straalt op ons af. Wij doen daar ons voordeel mee.”

“Verder kunnen wij spelen met de locatie. Wij hebben onze eigen ruimtes, maar maken ruimschoots gebruik van het sociale hart en de verschillende ontmoetingsruimtes. Een symposium kunnen we houden op de vijfde verdieping.”

Zijn er wat jullie betreft nog verbeteringen mogelijk?
“Ja, dat wel. In het begin hadden we buiten op de parkeerplaats zo'n beetje het rijk alleen. Nu is dat krapper. Cursisten komen wel met de trein, maar veel geven toch ook de voorkeur aan de auto. Opdrachtgevers wil je in alle gevallen graag een parkeerplaats bieden. Dat is soms schipperen met de ruimte.”

“Verder vind ik persoonlijk de kantoorruimtes een beetje gehorig. Wij hebben geen last van anderen, maar de aard van ons werk brengt nu eenmaal met zich mee dat we regelmatig twaalf babbelende dames trainen in praktisch werk. Wij spannen ons in de buren niet te storen.”

Wat is hier je favoriete plek?
“De nieuwe brainstormruimte. Wij ontvangen daar vaak onze gasten. Het is huiselijk en zakelijk tegelijk. Iedereen voelt zich daar meteen op z'n gemak. De ruimte straalt vertrouwen uit. Een bedrijf, dat zo zijn klanten kan ontvangen, maakt een serieuze indruk.”

Andere nieuwsberichten

Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”

2 uur geleden

Den Haag deelt ontwikkelvisie voor gebied rond centraal station

Vandaag, 14:50

DGBC publiceert whitepaper circulair ontwerpen op CO2-uitstoot

Vandaag, 13:49

NOAHH presenteert opgeleverde Villa Vaartjes in Almere Oosterwold

Vandaag, 13:19

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Vandaag, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

Gisteren, 14:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

Gisteren, 13:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

Gisteren, 10:01

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

19 april, 1:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

19 april, 12:12
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan