Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Brabant wil Eindhoven als nationale luchthaven

26 april 2007, 14:36
De mogelijkheid om Eindhoven Airport te ontwikkelen tot de tweede nationale luchthaven moet worden onderzocht. Dat staat in het rapport BrabantStad Mozaïek Metropool, dat gisteren werd gepresenteerd. Verder valt te lezen dat BrabantStad zich in landschappelijk opzicht moet blijven onderscheiden van de Randstad.

Eindhoven Airport kan zich volgens de deskundigen ontwikkelen tot de tweede nationale luchthaven na Schiphol, al liet minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gisteren weten dat Lelystad dit moet worden. Omdat een hoogwaardige wegverbinding tussen Schiphol en Lelystad er voorlopig niet in zit, zien de ontwerpers van ‘BrabantCity’ kansen voor Eindhoven.

Voor de ontwikkeling tot nationale luchthaven moet de militaire vliegbasis Welschap worden gesloten en verplaatst naar de vier andere militaire vliegvelden in Brabant (Gilze-Rijen, Volkel, Woensdrecht en De Peel).

Provinciebestuurder Paul Rüpp ziet het plan voor een tweede nationale luchthaven niet zo zitten. Hij voelt meer voor een uitbouw van het regionaal vliegverkeer waarvoor op Schiphol geen plaats meer is. Ook Hans van der Vlist, die namens VROM het rapport in ontvangst nam, plaatste vraagtekens bij de ambities.

Het rapport is een resultaat van een tien maanden durende studie naar de ruimtelijke ontwikkeling tot 2036 van BrabantStad, dat na de Randstad het grootste stedelijke netwerk van Nederland vormt. Aan de studie hebben onder andere stedenbouwkundigen en architecten deelgenomen.

Hogesnelheidslijn
De wens in de studie om de hogesnelheidslijn vanuit Breda door te trekken via Eindhoven naar Venlo, kon ook niet direct op bijval rekenen. ‘Ateliermeester’ Steven Slabbers vindt het nog geen uitgemaakte zaak dat de hsl-oost via Utrecht gaat lopen, en daarom moeten Brabantse bestuurders blijven geloven in hun lobby.

Dijkgraaf Lambert Verheijen van het waterschap Aa en Maas denkt dat de hsl via Eindhoven naar Venlo ‘de eerste vijftig jaar kan worden vergeten’. De kracht van Brabant ligt juist in het niet-kopiëren van de Randstad, schreef het Brabants Dagblad.

Verheijen wijst op de passage in het rapport, dat BrabantStad zich essentieel van de Randstad onderscheidt door de fijnmazige vervlechting van stad en land en dat dit vooral zo moet blijven. Het rapport vermeldt daarbij dat Den Bosch, Tilburg, Eindhoven, Breda en Helmond zich juist daarom meer moeten bekommeren om het behoud en de ontwikkeling van groen in hun omgeving.

Woningbouw
Woningbouw en bedrijvigheid moeten worden geconcentreerd in de steden, met name in de ruimtes langs spoorlijnen en kanalen en in af te breken verpauperde wijken uit de jaren zestig en zeventig. Dit moet mensen met middeninkomens ertoe bewegen terug te keren naar de steden. Verder kunnen dorpen hun dorpse karakter behouden en wordt voorkomen dat open gebied verder dichtslibt.

Het rapport BrabantStad Mozaïek Metropool is opgesteld in opdracht van de provincie Brabant en de daar gelegen steden. Het heeft als doel om een brede maatschappelijke discussie op gang te brengen over de ruimtelijke kwaliteit van Brabant. Dit is eind jaren negentig ook al gebeurd met het zogenaamde Brabant Manifest. Discussie is mogelijk via de website www.brabantmozaïek.nl.

Bron: Brabants Dagblad

Andere nieuwsberichten

Museum Het Schip organiseert conferentie en tentoonstelling over tuinsteden

Gisteren, 15:36

Stedenbouwkundig raamwerk voor De Nieuwe Kern vastgesteld

Gisteren, 13:24

Minitopia ontwikkelt nieuwe locatie in Valkenswaard

Gisteren, 09:50

Casa tamariu ligt als een monoliet in het Spaanse kustlandschap

2 mei, 3:34

Huizenprijs stijgt snel tot boven record, denkt ING

Gisteren, 14:49

CBS: minder natuur en bos in Nederland, meer plekken bebouwd

Gisteren, 10:43

Derde editie Stadsbouwprijs Amersfoort van start

Gisteren, 09:17

Installateurs zien geen stagnatie in de verkoop van warmtepompen

2 mei, 3:22

Bouwbedrijf BAM verkoopt meer woningen dankzij particulieren

2 mei, 12:02

Dura Prijs 2024 in het teken van luwte in de stad

2 mei, 9:30
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan