Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

'Goed kijken naar investeringen in infrastructuur'

19 januari 2009, 9:59
De huidige financiële crisis biedt ,,ongekende mogelijkheden'' voor het verbeteren van de mobiliteit, maar het is wel zo verstandig om van tevoren goed te onderzoeken wat de effecten van bepaalde investeringen zijn. Dat stelde transport- en opleidingsinstituut NEA vrijdag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst.

Het NEA heeft de investeringen van alle landen van de Europese Unie (EU) in de periode 1995-2005 in infrastructuur achteraf beoordeeld. ,,Daaruit blijkt dat deze niet altijd op de meest effectieve wijze gedaan zijn.” In die tien jaar is er ongeveer 800 miljard euro in wegen, spoor en vaarroutes gestoken. De bulk, 64 procent, ging naar investeringen in wegen.

Het spoor kreeg zo'n 32 procent, de havens 3 procent en de binnenvaart tenslotte 1 procent van het totaal. Het NEA heeft vooral gekeken naar hoeveel geld in een vervoerswijze is gestoken in relatie tot de groei van de transportstromen. Daarbij valt op dat vooral de binnenvaart er bekaaid vanaf komt.

Verder blijkt dat de investeringen in wegen in de pas lopen met de groei van het aanbod, door de investeringen in het spoor gaat er ook meer over het spoor. De volumes in de binnenvaart groeien ondanks de geringe investeringen.

,,De EU heeft 1800 miljard beschikbaar gesteld om de crisis het hoofd te bieden. Een aanzienlijk deel hiervan zal worden aangewend voor investeringen in de infrastructuur”, aldus het NEA.

,,In het licht daarvan dient men zich af te vragen hoe we het meest waar voor ons geld krijgen.'' Daarbij moet volgens het NEA ook gekeken worden naar de effecten op het milieu en een bete samenspel tussen de verschillende wijzen van vervoer.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Een drijvende beeldentuin in de Hofvijver

8 mei, 4:52

Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen

8 mei, 12:21

'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd

8 mei, 11:05

XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!

8 mei, 10:29

Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen

8 mei, 1:56

Alle nieuwe huizen moeten een onderkomen krijgen voor vogels en vleermuizen

8 mei, 10:02

Nog drie dagen om jouw suggestie voor de Architect van het Jaar 2024 in te sturen

8 mei, 9:00

Aantrekkende verkoop nieuwbouwwoningen geeft Heijmans vertrouwen

7 mei, 2:31

Vastgoedadviseur: verduurzamen kantoorgebouwen kost miljarden

7 mei, 12:19

Zuid-Holland komt De Jonge tegemoet in conflict om woningbouw

6 mei, 1:57
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan