Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Marjolein van Eig
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Triodos Bank
RAU
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
Furns
Street Furniture
HOH Architecten
STUDIO Draft
concept | ontwerp | advies
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
ardor-studio
Interieurarchitectuur
Bygg Architecture & Design
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
INOTEC Noodverlichting B.V.
Wubben.Chan architecten
Het bureau voor architectuur, engineering, innovatie en communicatie
HOH Architecten
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Tobias Verhoeven over duurzame stedelijke verdichting
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Oana Bogdan en Jan Peter Wingender over de lage honoraria in België en de wankele cao in Nederland
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Jeroen Zuidgeest over de Oostflank van Rotterdam
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Kubistische vrijstaande woning
Trivium College - Amersfoort
Beatrixhof
Villa NW6
learning to let go: chonggu experimental school
Zwevend landhuis
Vertical Farm Beijing
Villa NW6
Een gevelbekleding met karakter: MATO 1 Moods
Avontuurlijk én duurzaam kinderdorp
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Fraké Noir®
Thermisch gemodificeerd Frake hout van hoge kwaliteit
Timeless
Glazen douchewanden die mooi blijven
Western Red Cedar
Duurzaam Noord-Amerikaans naaldhout
WoodFrame Slim
Wij denken mee met het behalen van de duurzaamheidscriteria bij verbouwingen.
Solarlux Flexa scheidingswanden
Flexibele ruimteconcepten voor transformeerbare architectuur
Modern aluminium allround LED vluchtrouteaanduiding armatuur
Alles-in-één oplossing
Varia-Click voor decoratieve gevelbekleding
Klikbare kokers voor stijlvolle gevels
Vergelijking Houten vloer en PVC vloer
Eerlijke vergelijking tussen Houten vloeren en PVC vloeren
EcoBrick: slank, duurzaam bouwen met smalle gevelbakstenen
Natuurlijke luxe in hoogwaardige interieurs
Vescom introduceert 10 nieuwe dessins zijden wandbekleding
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kenniscongres: spreek jij de taal van de Omgevingswet al?
Bouw- & Infrapark Harderwijk – Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk
BIM: feiten en fabels
Online
Basiscursus IFC - exclusief voor Archicad gebruikers
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Rotterdam Architectuur Maand 2024
Verschillende locaties in Rotterdam, met het Museumpark als festivalhart
De toekomst van ons geld
Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag
A-Imagination in Architectuur
Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem
Klimaatbeheersing, wooncomfort en circulariteit zijn sleutelwoorden op Polyclose 2024
Flanders Expo, Hal 1-6, Maaltekouter 1, Gent (België)
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Projectmanager houtbouw projecten (uitbreiding team)
Architect (met affiniteit met stedenbouw)
Architect
BiermanHenket zoekt een: technisch ontwerper/ BIM modelleur
Senior architect / stedenbouwkundige
Technisch Ontwerper
Architect – Compagnon
junior architect
Allround architect (medior)
Junior Architect
Projectarchitect Renovatieprojecten (32 - 40 uur per week)
Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Blauw schuim: creëer schone lucht-routes naar OV-knooppunten
26 mei 2017, 10:18
Wie in stedelijk gebied regelmatig naar OV-knooppunten fietst herkent zich vast in het volgende beeld: je fietst lekker door, want je wilt je trein halen, en wordt vervolgens tergend langzaam ingehaald door de ene snorscooter na de andere, die een lange wolk uitlaatgassen precies in jouw pad achterlaten. Windstille dagen zijn dan het ergst, dan snak je echt naar adem.
Beland je bij een stoplicht achter een scooter, dan is de situatie nog veel erger. Want start stop-systemen zijn blijkbaar nog teveel van het goede. Voor wie de schadelijkheid van fijnstof en ultrafijnstof kent, is het in al die situaties alsof je tegenover een roker zit die continu rook in je gezicht blaast. Nog erger eigenlijk: een roker die zelf niet inhaleert, maar zijn rook wel jouw kant op blaast, want scooterrijders zitten zelf maar beperkt in hun eigen uitlaatgassen. Behoorlijk asociaal eigenlijk, als je erover nadenkt.
Sinds kort woon ik zelf in Haarlem en heb daar de keuze uit meerdere fietsroutes naar het treinstation. Maar welke route ik ook neem, overal word ik continu ingehaald door snorscooters. Er is geen ontkomen aan. Over het drukke autoverkeer op sommige routes heb ik het dan nog niet eens. Vooral dieselauto’s, zo illustreren de doorlopende schandalen hierover, blijven buiten het laboratorium zelden binnen de normen. Onlangs maakte Volvo bekend geen volledig nieuwe dieselmotoren meer te gaan ontwikkelen, ze geloven er niet meer in.
Het frustrerende aan de situatie van de fietsers in stedelijk gebied is dat er, voor mensen die zich sneller willen voortbewegen, inmiddels volop alternatieven zijn: de elektrische fiets en elektrische scooter. Bezorgdiensten hebben dat allang ontdekt. Maar vooral die elektrische scooters zie je op weg naar OV-knooppunten nog maar heel weinig. Scooterbestuurders voelen blijkbaar nog geen andere verantwoordelijkheid dan die voor hun eigen comfort.
Wat voor scooters geldt, gaat onderhand net zo goed op voor auto’s, bussen en vrachtauto’s. Er zijn steeds meer elektrische varianten hierop verkrijgbaar. Met zijn lage bijtelling voor elektrische lease-auto’s stimuleert het rijk die transitie. De gemeente Amsterdam wil in 2025 enkel nog elektrische bussen hebben rondrijden, en zo zijn er meer gemeenten die vergelijkbare ambities stellen. Allemaal goede ontwikkelingen, maar over de hele linie gezien gaat het nog erg langzaam allemaal.
De volledige transitie naar elektrisch vervoer heeft ook tijd nodig. De industrie daarvoor zit nog in de opbouwfase. Maar kunnen we voor die tussenperiode niet iets slims bedenken om het openbaar vervoer niet alleen de duurzaamste maar ook de gezondste keuze te maken? Waarom ontwikkelen we in stedelijke gebieden geen schone lucht-routes? Routes waar enkel elektrisch of uitstootvrij vervoer gebruik van mag maken? Routes waar niet alleen fietsers, maar alle weggebruikers, van wandelaars tot automobilisten, zich in schone, gezonde lucht kunnen voortbewegen.
Langs deze routes zouden volop oplaadpunten te vinden moeten zijn voor elektrische fietsen, scooters en auto’s. Op de OV-terminals zouden bijvoorbeeld in de fietsparkeergarages hiervoor oplaadpunten gerealiseerd moeten worden.
Een verbod op niet-elektrische scooters lijkt misschien eenvoudiger. Aangezien al gauw 25% van de uitlaatgassen die fietsers binnenkrijgen daarvan afkomstig zijn, zal het ook best wat uitmaken. Een verbod op dieselauto’s heeft waarschijnlijk nog meer effect. Maar met verboden ontstaat er geen bewustwording rond dit thema, geen omslag in het denken hierover. Dat ontstaat als je mensen een keuze biedt en ze zo’n gezonde route laat ervaren. Ze zullen het letterlijk en figuurlijk als een verademing ervaren en al snel geen andere route meer willen nemen.
Na initiële weerstand tegen deze schone lucht-routes, zal er binnen afzienbare tijd een beweging ontstaan van omwonenden en gebruikers om ook hún route gezond te maken, en met voorstellen komen om de voorzieningen om er te sporten te verbeteren. Als een olievlek zullen stedelijke gebieden zo stap voor stap uitstootvrij gemaakt worden. Gemeenten die hier te laks in opereren, zullen zich op een bepaald moment voor de rechtbank moeten verantwoorden.
Want uiteindelijk gaat het hier om een ethische kwestie: doen we met z’n allen genoeg om de schadelijke gevolgen van fijnstof en ultrafijnstof te beperken en de bevolking van ons land gezond te houden? Met het groeiende bewijs van de schadelijkheid van fijnstof en ultrafijnstof en het groeiende aanbod van elektrische vervoersmiddelen, wordt die discussie langzaam maar zeker scherper. Het moet niet alleen anders, het kán ook.
Toen ik adviseur Jaap Wiedenhoff van ABT enige tijd geleden vroeg naar de grootste opgave van dit moment antwoordde hij zonder omhaal: fijnstof. Een bijzonder lastig thema, beaamde hij ook, omdat veel van onze vervoersmiddelen het uitstoten, maar ook onze industrie en landbouw. Het is overal, en de gezondheidsrisico’s worden enorm onderschat, stelde hij. Uiteindelijk is hiervoor een allesomvattende aanpak nodig. In stedelijk gebied vormt de aanpak van de uitstoot ervan door wegverkeer wat mij betreft wel een goed startpunt.
Luchtverontreiniging noemt Milieudefensie na roken en overgewicht de derde na grootste oorzaak van ziekte en sterfte in Nederland. Het kost ons volgens dezelfde organisatie jaarlijks 135.000 gezonde levensjaren. Daarbij komt dat de schade van fijnstof en ultrafijnstof, wat dan nog weer schadelijker is, alleen maar toeneemt met de hoeveelheid. Ook is er geen ondergrens voor schade vastgesteld. De normen de we hiervoor in Nederland voor hebben zijn niet meer dan een compromis. Wanneer de norm gehaald wordt, betekent dat niet dat er een gezonde situatie bestaat. Uiteindelijk is alleen zo min mogelijk het allerbeste.
Aangezien de schade bij doorlopende blootstelling blijft oplopen, telt ieder jaar dat we deze situatie laten voortduren. Welke gemeenten en rijksdiensten pakken deze handschoen op?
Zie voor de gezondheidsrisico’s van fijnstof bijvoorbeeld dit
genuanceerde artikel
van het Planbureau voor de Leefomgeving, maar ook dit
scherpe dossier
van Milieudefensie.
‘Blauw schuim’ is een (onregelmatig verschijnende) serie notities over de actuele ontwerppraktijk door Michiel van Raaij, hoofdredacteur van Architectenweb. De naam ‘Blauw schuim’ verwijst naar het materiaal waaruit veel schetsmaquettes worden gesneden. Net als bij een schetsmaquette wordt in ieder artikel in deze serie een ander idee uitgewerkt.
Trefwoorden
michiel van raaij
schone lucht
fijnstof
blauw schuim
Best gelezen
1
Haarlems Prinses Beatrixplein en omgeving gaan op de schop
dinsdag, 7 mei
2
Kavel 2E Kenniskwartier, Zuidas: acht ontwerpen
woensdag, 8 mei
3
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
woensdag, 8 mei
4
Zeven bureaus geselecteerd voor deelname Next Step Program 2024
maandag, 6 mei
5
XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!
woensdag, 8 mei
Gerelateerde nieuwsberichten
Video: designer Christian Zanzotti ontwerpt elektrische scooter voor start-up uit Berlijn
23 augustus 2019
Blauw schuim: architecten transformeren omringende disciplines
18 september 2013
Blauw schuim: kwaliteit hoogbouw blijven bewaken in hoogconjunctuur
21 april 2017
Blauw schuim: van groei naar transities
17 oktober 2013
Rotterdam: lucht in stad schoner en gezonder
19 februari 2018
Reeks nieuwe plannen moet lucht schoner maken
26 maart 2018
Stedelingen willen af van vervuilende auto's
2 maart 2018
WHO: zeven miljoen doden door vervuilde lucht
2 mei 2018
Amsterdamse lucht alleen in Vondelpark onder strengere WHO-norm
24 november 2017
Blauw schuim: nog wachten op het digitale architectuurboek
25 oktober 2017
Verkeersborden tegen ongezonde lucht
15 februari 2018
Blauw schuim: maak van grachtengordel beste openbare ruimte van Nederland
25 augustus 2017
Blauw schuim: zet in op groeiende kennisuitwisseling met Midden-Oosten en Azië
20 september 2017
Video: designer Christian Zanzotti ontwerpt elektrische scooter voor start-up uit Berlijn
23 augustus 2019
Blauw schuim: architecten transformeren omringende disciplines
18 september 2013
Blauw schuim: kwaliteit hoogbouw blijven bewaken in hoogconjunctuur
21 april 2017
Blauw schuim: van groei naar transities
17 oktober 2013
Rotterdam: lucht in stad schoner en gezonder
19 februari 2018
Reeks nieuwe plannen moet lucht schoner maken
26 maart 2018
Stedelingen willen af van vervuilende auto's
2 maart 2018
WHO: zeven miljoen doden door vervuilde lucht
2 mei 2018
Amsterdamse lucht alleen in Vondelpark onder strengere WHO-norm
24 november 2017
Blauw schuim: nog wachten op het digitale architectuurboek
25 oktober 2017
Verkeersborden tegen ongezonde lucht
15 februari 2018
Blauw schuim: maak van grachtengordel beste openbare ruimte van Nederland
25 augustus 2017
Blauw schuim: zet in op groeiende kennisuitwisseling met Midden-Oosten en Azië
20 september 2017
Toon alles
Andere nieuwsberichten
SO-IL transformeert jachthaven tot kunstcampus in Detroit
Gisteren, 10:20
Een voormalige jachthaven aan Detroit River wordt naar ontwerp van SO-IL getransformeerd tot kunstcampus. Daarbij worden de tot zover behoorlijk gesloten havengebouwen van Stanton Yards met strategische ingrepen tot elkaar en de stad geopend.
Tribunevormig gebouw van MVRDV met zicht op het hart van Strijp-S
Gisteren, 09:10
Voor woningcorporatie Trudo heeft MVRDV een getrapt gebouw ontworpen, dat 56 huurappartementen en twee verdiepingen met commerciële ruimten biedt. Ruime, groene terrassen geven uitzicht op het culturele hart van Strijp-S in Eindhoven.
Een drijvende beeldentuin in de Hofvijver
8 mei, 4:52
De Hofvijver in Den Haag is de locatie voor de derde editie van BlowUp Art Den Haag. Van 9 mei tot en met 2 juni drijven er opblaasobjecten van vier Nederlandse ontwerpers in de vijver bij het Binnenhof.
Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen
8 mei, 12:21
Bij het project wordt een leegstaande productiehal getransformeerd tot een evenementenlocatie, op het omringende terrein wordt een mix van kantoren, hotels en andere functies gerealiseerd.
Noord-Holland maakt woningbouw in landelijk gebied makkelijker
Gisteren, 10:26
Het provinciebestuur gaat er wel vanuit dat een groot deel van de nieuwe woningen in stedelijk gebied kan worden gebouwd.
Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen
8 mei, 1:56
De panden worden opgeknapt en getransformeerd in een poging de Rotterdamse winkelgebieden ‘een boost te geven’.
Alle nieuwe huizen moeten een onderkomen krijgen voor vogels en vleermuizen
8 mei, 10:02
Dat staat in een voorstel van demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.
Nog drie dagen om jouw suggestie voor de Architect van het Jaar 2024 in te sturen
8 mei, 9:00
Welke architect, of collectief van architecten, heeft dit jaar de grootste bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de architectuur in Nederland? Stuur jouw suggestie uiterlijk 10 mei 2024 op naar Architectenweb.
Aantrekkende verkoop nieuwbouwwoningen geeft Heijmans vertrouwen
7 mei, 2:31
Bouwconcern Heijmans ziet de verkoop van nieuwbouwwoningen verder aantrekken.
Vastgoedadviseur: verduurzamen kantoorgebouwen kost miljarden
7 mei, 12:19
Om de klimaatdoelen van 2030 van het kabinet te halen moeten alle kantoorgebouwen het energielabel A krijgen.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur