Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Marjolein van Eig
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Triodos Bank
RAU
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
Furns
Street Furniture
HOH Architecten
STUDIO Draft
concept | ontwerp | advies
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
ardor-studio
Interieurarchitectuur
Bygg Architecture & Design
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
INOTEC Noodverlichting B.V.
Wubben.Chan architecten
Het bureau voor architectuur, engineering, innovatie en communicatie
HOH Architecten
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Tobias Verhoeven over duurzame stedelijke verdichting
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Oana Bogdan en Jan Peter Wingender over de lage honoraria in België en de wankele cao in Nederland
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Jeroen Zuidgeest over de Oostflank van Rotterdam
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Kubistische vrijstaande woning
Trivium College - Amersfoort
Beatrixhof
Villa NW6
learning to let go: chonggu experimental school
Zwevend landhuis
Vertical Farm Beijing
Villa NW6
Een gevelbekleding met karakter: MATO 1 Moods
Avontuurlijk én duurzaam kinderdorp
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Fraké Noir®
Thermisch gemodificeerd Frake hout van hoge kwaliteit
Timeless
Glazen douchewanden die mooi blijven
Western Red Cedar
Duurzaam Noord-Amerikaans naaldhout
WoodFrame Slim
Wij denken mee met het behalen van de duurzaamheidscriteria bij verbouwingen.
Solarlux Flexa scheidingswanden
Flexibele ruimteconcepten voor transformeerbare architectuur
Modern aluminium allround LED vluchtrouteaanduiding armatuur
Alles-in-één oplossing
Varia-Click voor decoratieve gevelbekleding
Klikbare kokers voor stijlvolle gevels
Vergelijking Houten vloer en PVC vloer
Eerlijke vergelijking tussen Houten vloeren en PVC vloeren
EcoBrick: slank, duurzaam bouwen met smalle gevelbakstenen
Natuurlijke luxe in hoogwaardige interieurs
Vescom introduceert 10 nieuwe dessins zijden wandbekleding
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kenniscongres: spreek jij de taal van de Omgevingswet al?
Bouw- & Infrapark Harderwijk – Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk
BIM: feiten en fabels
Online
Basiscursus IFC - exclusief voor Archicad gebruikers
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Rotterdam Architectuur Maand 2024
Verschillende locaties in Rotterdam, met het Museumpark als festivalhart
De toekomst van ons geld
Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag
A-Imagination in Architectuur
Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem
Klimaatbeheersing, wooncomfort en circulariteit zijn sleutelwoorden op Polyclose 2024
Flanders Expo, Hal 1-6, Maaltekouter 1, Gent (België)
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Projectmanager houtbouw projecten (uitbreiding team)
Architect (met affiniteit met stedenbouw)
Architect
BiermanHenket zoekt een: technisch ontwerper/ BIM modelleur
Senior architect / stedenbouwkundige
Technisch Ontwerper
Architect – Compagnon
junior architect
Allround architect (medior)
Junior Architect
Projectarchitect Renovatieprojecten (32 - 40 uur per week)
Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Casus Rotterdam - A13 laag
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - A13 hoog
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Hofplein
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - HSL
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Paadje van Duizendtree
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Rotte
Copyright: Artgineering
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - clusters
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, huidige situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, gewenste situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 1: fietsflow
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 2: vrij baan voor de fietser
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 3: gedeelde ruimtes
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 4: autovrij
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Amsterdam - de Dubbelstraat
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - de Driesprong
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - stadsplein
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - straatprofielen
Copyright: De Urbanisten
Casus Rotterdam - A13 laag
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - A13 hoog
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Hofplein
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - HSL
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Paadje van Duizendtree
Copyright: Artgineering
Casus Rotterdam - Rotte
Copyright: Artgineering
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - strategie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - clusters
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, huidige situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Utrecht - Oosterkade, gewenste situatie
Copyright: PosadMaxwan
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 1: fietsflow
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 2: vrij baan voor de fietser
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 3: gedeelde ruimtes
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Den Haag - Prinsegracht, scenario 4: autovrij
Copyright: MUST Stedebouw
Casus Amsterdam - de Dubbelstraat
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - de Driesprong
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - stadsplein
Copyright: De Urbanisten
Casus Amsterdam - straatprofielen
Copyright: De Urbanisten
Ontwerponderzoeken 'Schaalsprong op de fiets' gepresenteerd
1 mei 2020, 14:10
Door een slimme indeling van de openbare ruimte en door fietsers meer ruimte en comfort te geven, kan het fietsgebruik verder groeien zonder dat de nadelen de voordelen gaan overschaduwen. Dat blijkt uit een reeks ontwerpend onderzoeken die
in opdracht van
het College van Rijksadviseurs
(CRa)
en de G4 zijn uitgevoerd. De steden Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag
(dat zijn de G4)
vormde
n
het onderzoeksgebied.
De fiets is het perfecte vervoersmiddel in de steeds drukker wordende stad, laten het CRa en de G4 weten. Zo is fietsen gezond, goedkoop, stil en duurzaam. Alle reden dus om het fietsgebruik de stimuleren. Maar op dit moment zitten er grenzen aan de groei. Er ontstaan fietsfiles en gevaarlijke situaties of conflicten met andere weggebruikers. En geparkeerde fietsen nemen steeds meer ruimte in, waardoor de verblijfkwaliteit afneemt.
Het CRa en G4 hebben vier ontwerpbureaus de opdracht gegeven voor een ontwerpend onderzoek op basis van een specifieke opgave. De onderliggende vraag hierbij was hoe het fietsgebruik kan groeien zonder dat de fiets qua overlast op de auto gaat lijken. Onderstaande teksten zijn aangeleverd door het CRa en de G4.
De onderzoeken per stad:
Rotterdam
,
uitgevoerd door
Artgineering
In Rotterdam onderzocht ontwerpbureau Artgineering welke kansen er zijn om de fietsverbindingen tussen het stadscentrum, de economische kerngebieden, de omliggende stedelijke gebieden en het landschap te verbeteren. Het doel daarbij was fietsgebruik in de wijken en voorsteden buiten de ring te vergroten en nieuwe inwoners direct voor de fiets te laten kiezen. De A20-zone werd geselecteerd als studielocatie omdat hier een aanzienlijk deel van de verstedelijkingsplannen moet gaan landen, terwijl er zich tegelijkertijd veel barrières en dus conflictpunten met fietsroutes voordoen.
De ontwerpers stellen dat er weinig te zeggen valt over de gemiddelde, ideale fietser en daarmee ook niet over het ideale gemiddelde fietspad. Juist daarom zou fietsinfrastructuur volgens hen niet alleen op snelheid moeten worden ontworpen, maar zou ook de omgevingskwaliteit en de beleving van de fietser een belangrijke factor moeten zijn. Met dit als uitgangspunt zou de strategie om barrières te slechten volgens hen moeten bestaan uit vijf elementen: het opwaarderen en completeren van bestaande routes (1), het omvormen van barrières tot verbindingen (2), inspelen op ecologie, economie, leefbaarheid en recreatie (3), vergroten van differentiatie binnen het netwerk (4) en aandacht hebben voor sociale veiligheid en de kansen van fiets-logistiek (5).
Met de beleving van de fietser als uitgangspunt werden vier karakteristieke routes door de ontwerpers verder uitgewerkt: een fietsroute langs de A13, een route langs de Hogesnelheidslijn, een route over de voormalige Hofpleinlijn en een route langs de Rotte. Voor ieder van deze routes is gekeken naar het profiel, de relatie met de omgeving, de landschappelijke inpassing, de programmatische invulling en eventuele negatieve factoren zoals overlast en sociale onveiligheid. Voor een aantal specifieke plekken op deze routes is een reeks voorbeelduitwerkingen gemaakt.
Een deel van deze uitwerkingen was gericht op het opwaarderen van bestaande routes (Kleinpolderplein, het Paadje van Duizendtree en de Rotte) terwijl een aantal andere uitwerkingen juist lieten zien hoe nieuwe routes ingepast zouden kunnen worden. Bij de uitwerkingen is bewust de nadruk gelegd op de moeilijkste punten van de routes. Daarbij is bijzondere aandacht besteed aan de ruimtelijke integratie en de landschappelijke inpassing van de route, de beleving van de fietser, de sociaaleconomische meerwaarde van de route en andere kansen met betrekking tot klimaatadaptatie, biodiversiteit, multimodaliteit en ruimtelijke kwaliteit.
Utrecht
,
uitgevoerd door
PosadMaxwan
Voor Utrecht ontwikkelde ontwerpbureau PosadMaxwan onder meer strategieën om de verblijfskwaliteit te vergroten. De focus van de studie lag op de Ooster- en Westerkade, nabij station Vaartsche Rijn. De ontwerpers onder leiding van Rients Dijkstra, stelde dat de leefbaarheid in het gebied aanzienlijk verbeterd kan worden door een einde te maken aan de dominantie van de auto in het straatbeeld. Ze stellen dat een andere visie op parkeren nodig is om het grote aantal parkeerplaatsen te vervangen voor ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.
Onder de noemer Make Space Great Again ontwikkelde PosadMaxwan een ruimtelijk principe, waarbij er goedkope parkeervoorzieningen voor de auto komen langs de ring en waar kan worden overgestapt op hoogwaardig openbaar vervoer naar het centrum of een andere stadswijk. Langs de binnenring zouden wat het bureau betreft ook goede parkeervoorzieningen voor de auto moeten komen. Hier kan men overstappen op de (deel)fiets voor het laatste deel van de reis.
Daarnaast stellen de ontwerpers voor om net buiten de binnenstad Park&Walk-faciliteiten te creëren met beperkte plek voor auto’s tegen hoge tarieven en met vooral veel ruimte voor fietsparkeren, waarna men lopend de reis vervolgt. Tot slot zouden er een groot aantal fietsparkeerclusters gerealiseerd moeten worden in en rondom de binnenstad om het bestemmingsverkeer te faciliteren. Op die manier wordt zowel het auto- als fietsparkeren op een hiërarchische manier georganiseerd, waarbij capaciteit en betaalbaarheid gestuurd worden door de ruimtedruk: hoe dichter bij het centrum, hoe compacter en duurder.
Den Haag
,
uitgevoerd door
MUST Stedebouw
In Den Haag heeft bureau MUST stedebouw onder leiding van Pieter Jannink voorstellen gedaan om fietsverkeer beter door de binnenstad te leiden. Daarbij is vooral gekeken naar het gebied binnen de grachten, met een focus op twee specifieke routes. De eerste route gaat via de Prinsegracht, over de Grote Marktstraat en de Kalvermarkt naar Den Haag Centraal, de tweede vanaf het Spui, over de Hofweg naar de Kneuterdijk. Via vier uiteenlopende scenario’s die ieder een toekomstbeeld schetsen voor de Haagse binnenstad in 2040 verkende de ontwerpers de mogelijkheden.
De scenario’s worden enerzijds bepaald door de ruimtelijke organisatie van de fiets in de stad. De keuze hierbij is om hoofdroutes te versterken en daar de fietsers te concentreren, of juist toe te werken naar een fijnmaziger netwerk waardoor de fietsers zich door de stad verspreiden. Anderzijds worden de scenario’s bepaald door de beleving van de gebruiker. Ondanks dat elke fietser uniek is kun je uit de beleving twee uitersten destilleren: interactie en ervaring aan de ene kant en comfort en snelheid aan de andere.
Op basis van de scenario’s, concluderen de ontwerpers dat voldoende ruimte voor de fietser en voetganger een duidelijke keuze met betrekking tot andere modaliteiten vereist. Daar waar het knelt zou doorgaand autoverkeer en geparkeerde auto’s vermeden moeten worden. In de stadsstraten is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur voor alle weggebruikers en bestaat de inrichting uit brede trottoirs, voldoende ruimte om te fietsen en een beperkt aantal parkeervoorzieningen voor auto’s. In de voetgangersgebieden moet de snelheid nog lager.
Alleen op de plekken waar het mengen van fietsers en voetgangers voor te veel ergernissen of gevaarlijke situaties zorgt en de verblijfskwaliteit echt onder druk komt te staan, zal de fietser wat hen betreft een blokje moeten omrijden. Verder is MUST van mening dat de fietser die geen bestemming in de binnenstad heeft, verleid zou moeten worden om een route eromheen te kiezen. Ook daar waar regionale routes op het stedelijk weefsel aansluiten en grote stromen fietsers de stad in komen, zijn volgens hen ingrepen nodig om de fiets meer ruimte te geven. Met name rondom drukke kruispunten met gemotoriseerd verkeer, hebben de fietsers en voetgangers vaak een ondergeschikte positie, zijn er lange wachttijden bij verkeerslichten en is de ruimtelijke kwaliteit ondermaats. Hier zouden ook ongelijkvloerse oplossingen overwogen moeten worden. Tot slot zal er in de fietsstad van de toekomst meer ruimte gecreëerd moeten worden voor het stallen van fietsen. Deze stallingen zijn bij voorkeur gekoppeld aan de hoofdroutes en bieden plek voor een breed scala aan verschillende typen fietsen.
Amsterdam
,
uitgevoerd door
de Urbanisten
Voor Amsterdam heeft de Urbanisten de fietsstad van de toekomst geschetst met het niew te ontwikkelen stadsdeel Havenstad als testcase. Onder leiding van Dirk van Peijpe combineerde het ontwerpteam twee verschillende concepten: die van ‘World of Flows’ waarin de wereld van het ‘verkeren’ centraal staat, en de ‘World of Places’ waar juist het verblijven centraal staat.
Door deze twee werelden bij elkaar te ontwikkelde de ontwerpers een stedelijk weefsel waar iedere fietser op elk moment van de dag de keuzevrijheid heeft om van, naar en door het stadsdeel te bewegen zoals hij of zij dat wil. Binnen het ruimtelijk perspectief voor Haven-Stad kozen ze voor een radicale route zonder gemotoriseerd verkeer. In het perspectief wordt volledig ingezet op actieve mobiliteit zoals wandelen en fietsen met als doel om de leefbaarheid van de stad zo groot mogelijk te maken.
Knooppunten van verkeer kunnen daarbij ook het middelpunt zijn van het stedelijk leven. Kruispunten worden kruispleinen waar een symbiose ontstaat tussen stromen en verblijven. Als onderdeel van deze fietsstad werd een reeks typische stedelijke plekken en routes ontwikkeld, waar het publieke leven zich afspeelt en die gezien kunnen worden als de basisinfrastructuur voor de fietsstad.
Een diversiteit aan straatprofielen zorgt voor een fijnmazig en gedifferentieerd stadsweefsel. Van woonerven, waar interactie en verblijven centraal staan, via woon- en buurtstraten met een mix van verkeren én verblijven, naar wijkstraten en snelle stadsroutes. Stadspleinen, kruispleinen en driesprongen zijn de brandpunten van stedelijk leven. Transferia aan de randen van de wijk faciliteren de overstap van fiets op gemotoriseerd verkeer voor zowel personenvervoer als goederen.
Trefwoorden
de urbanisten
fiets
infrastructuur
college van rijksadviseurs
g4
utrecht
schaalsprong op de fiets
must stedebouw
posadmaxwan
artgineering
amsterdam
den haag
mobiliteit
rotterdam
Best gelezen
1
Haarlems Prinses Beatrixplein en omgeving gaan op de schop
dinsdag, 7 mei
2
Kavel 2E Kenniskwartier, Zuidas: acht ontwerpen
woensdag, 8 mei
3
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
woensdag, 8 mei
4
Zeven bureaus geselecteerd voor deelname Next Step Program 2024
maandag, 6 mei
5
XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!
woensdag, 8 mei
Gerelateerde nieuwsberichten
De beloopbare stad vraagt functioneel belevingslandschap
11 juni 2020
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
Van Wijnen en architectenbureaus tonen plannen Dirkzwagerterrein Schiedam
20 oktober 2020
College Antwerpen keurt conceptontwerp de Wapper goed
28 juni 2023
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Meerjarige samenwerking voor integrale verstedelijking Eindhoven
3 januari 2023
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Jaarboek Architectuur 2018/2019 officieel gepresenteerd
7 mei 2019
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Daan Roosegaarde: “Grootste opgaven van deze tijd zijn architectonisch van aard”
30 augustus 2018
Kabinet wil 200.000 forensen op de fiets krijgen
12 juni 2018
Ontwerpteams presenteren analyses Amsterdamse stadsranden
15 mei 2020
Investeringsprogramma moet Rotterdam uit coronacrisis helpen
18 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
Bouwsector waarschuwt voor onveilige wegen door geldgebrek
24 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
Meer dan kwart van alle verplaatsingen per fiets
12 oktober 2020
'Inspiratieboek' voor fietsparkeren bij stations verschenen
13 januari 2021
Vier nieuwe directieleden voor MUST Stedebouw
12 februari 2021
Ontwerpprijsvraag voor biobased bouwen op woningbouwlocatie Oirschot
18 januari 2022
Rotterdam als laboratorium voor de veerkrachtige stad
15 juni 2022
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Rotterdam bouwt extra fietsenstallingen om drukte aan te kunnen
10 maart 2023
De beloopbare stad vraagt functioneel belevingslandschap
11 juni 2020
ANWB presenteert methodiek voor ordening stedelijk verkeer
11 mei 2020
Van Wijnen en architectenbureaus tonen plannen Dirkzwagerterrein Schiedam
20 oktober 2020
College Antwerpen keurt conceptontwerp de Wapper goed
28 juni 2023
Antwerpen akkoord met eerste ontwerp publieke ruimte Slachthuiswijk
18 februari 2021
Meerjarige samenwerking voor integrale verstedelijking Eindhoven
3 januari 2023
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
'Nog veel onveilige fietsroutes naar school'
9 december 2019
Jaarboek Architectuur 2018/2019 officieel gepresenteerd
7 mei 2019
'Aandeel ov en fietsen in reizigerskilometers verdubbelen'
1 maart 2019
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Daan Roosegaarde: “Grootste opgaven van deze tijd zijn architectonisch van aard”
30 augustus 2018
Kabinet wil 200.000 forensen op de fiets krijgen
12 juni 2018
Ontwerpteams presenteren analyses Amsterdamse stadsranden
15 mei 2020
Investeringsprogramma moet Rotterdam uit coronacrisis helpen
18 juni 2020
Bewoners, markt en gemeente onderzoeken haalbaarheid Energiepark Leiden
9 juli 2020
Bouwsector waarschuwt voor onveilige wegen door geldgebrek
24 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
Meer dan kwart van alle verplaatsingen per fiets
12 oktober 2020
'Inspiratieboek' voor fietsparkeren bij stations verschenen
13 januari 2021
Vier nieuwe directieleden voor MUST Stedebouw
12 februari 2021
Ontwerpprijsvraag voor biobased bouwen op woningbouwlocatie Oirschot
18 januari 2022
Rotterdam als laboratorium voor de veerkrachtige stad
15 juni 2022
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Rotterdam bouwt extra fietsenstallingen om drukte aan te kunnen
10 maart 2023
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Toren van Babel
Gesprek met Wouter Veldhuis over hoogbouw als onderdeel van de ruimtelijke opgave
17 februari 2022
Andere nieuwsberichten
SO-IL transformeert jachthaven tot kunstcampus in Detroit
Vandaag, 10:20
Een voormalige jachthaven aan Detroit River wordt naar ontwerp van SO-IL getransformeerd tot kunstcampus. Daarbij worden de tot zover behoorlijk gesloten havengebouwen van Stanton Yards met strategische ingrepen tot elkaar en de stad geopend.
Tribunevormig gebouw van MVRDV met zicht op het hart van Strijp-S
Vandaag, 09:10
Voor woningcorporatie Trudo heeft MVRDV een getrapt gebouw ontworpen, dat 56 huurappartementen en twee verdiepingen met commerciële ruimten biedt. Ruime, groene terrassen geven uitzicht op het culturele hart van Strijp-S in Eindhoven.
Een drijvende beeldentuin in de Hofvijver
8 mei, 4:52
De Hofvijver in Den Haag is de locatie voor de derde editie van BlowUp Art Den Haag. Van 9 mei tot en met 2 juni drijven er opblaasobjecten van vier Nederlandse ontwerpers in de vijver bij het Binnenhof.
Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen
8 mei, 12:21
Bij het project wordt een leegstaande productiehal getransformeerd tot een evenementenlocatie, op het omringende terrein wordt een mix van kantoren, hotels en andere functies gerealiseerd.
Noord-Holland maakt woningbouw in landelijk gebied makkelijker
Vandaag, 10:26
Het provinciebestuur gaat er wel vanuit dat een groot deel van de nieuwe woningen in stedelijk gebied kan worden gebouwd.
Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen
8 mei, 1:56
De panden worden opgeknapt en getransformeerd in een poging de Rotterdamse winkelgebieden ‘een boost te geven’.
Alle nieuwe huizen moeten een onderkomen krijgen voor vogels en vleermuizen
8 mei, 10:02
Dat staat in een voorstel van demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.
Nog drie dagen om jouw suggestie voor de Architect van het Jaar 2024 in te sturen
8 mei, 9:00
Welke architect, of collectief van architecten, heeft dit jaar de grootste bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de architectuur in Nederland? Stuur jouw suggestie uiterlijk 10 mei 2024 op naar Architectenweb.
Aantrekkende verkoop nieuwbouwwoningen geeft Heijmans vertrouwen
7 mei, 2:31
Bouwconcern Heijmans ziet de verkoop van nieuwbouwwoningen verder aantrekken.
Vastgoedadviseur: verduurzamen kantoorgebouwen kost miljarden
7 mei, 12:19
Om de klimaatdoelen van 2030 van het kabinet te halen moeten alle kantoorgebouwen het energielabel A krijgen.
Ga naar het nieuws-archief
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur