Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: EGM architecten
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: EGM architecten
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: Sebastian van Damme
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten
Copyright: EGM architecten

Hoofdkantoor met testfaciliteiten voor e-mobiliteitsbedrijf Delft

20 juli 2020, 15:49
In Delft heeft het Zweeds-Zwitserse e-mobiliteitsbedrijf ABB een nieuw hoofdkantoor annex R&D-faciliteit voor snelladers in gebruik genomen. In de nieuwbouw, ontworpen door EGM architecten, kunnen complete stadsbussen, vrachtwagens en andere zware elektrische voertuigen naar binnen rijden voor tests met laadsystemen. Ook hebben negentig medewerkers er een werkplek.

ABB verkoopt snelladers in meer dan zeventig landen. In Nederland staan de snellaadstations onder andere bij de snelwegstations van Fastned. In het hoofdkantoor op de campus van de TU Delft ontwikkelt en test het bedrijf laadsystemen.

Behalve de testruimte voor (zware) voertuigen bevat het gebouw testruimtes waarin extreme weersomstandigheden worden nagebootst om te testen hoe laadsystemen zich gedragen. Temperaturen van -40 tot +40 graden Celsius en hoge luchtvochtigheid worden hier opgewekt.

Voor vele andere tests zijn computersimulatiemodellen van vrijwel elk elektrische automerk en elk type beschikbaar. Prototypes voor snellaadsystemen die nog niet getoond mogen worden, staan afgeschermd klaar voor onderzoek, meldt EGM.

De werkplekken zijn verdeeld over drie verdiepingen. Een open structuur met een atrium en al dan niet met glas afgescheiden verdiepingen moet onderlinge zichtbaarheid en ontmoeting tussen de medewerkers bevorderen. Het robuuste interieur van beton en glas kent één kleuruitspatting; de signaalrode centrale trap, die dan ook een oriëntatiepunt vormt in het interieur.

Buiten speelt het zonlicht met de witte gefacetteerde gevel boven de donkere solide plint. Het ritme van de dag creëert zo een continue rustige dynamiek van licht en schaduw op het gebouw, zo meldt EGM architecten. Dankzij daklichten en de op strategische plekken geopende gevel stroomt tevens natuurlijk licht het interieur binnen.

Het compacte gebouw is aangesloten op de warmtekrachtcentrale van de TU Delft, het volledige dak ligt bedekt met zonnepanelen en het gebouw is zeer goed geïsoleerd. Binnenin zijn de laatste technologische nufjes verwerkt. Zo hangen overal sensoren voor de verlichting en CO2-meting en zijn het volledige klimaat- en gebouwmanagementsysteem ‘state-of-the-art’, zoals dat zo mooi heet.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Boek ‘Bouwmaterialen 1940-1990’ gaat in op materiaalgebruik naoorlogse architectuur

Gisteren, 15:29

Studio Muoto ontwerpt industriële woontoren voor De Nieuwe Stad

Gisteren, 11:00

Video: korte documentaire rond 3D-geprint paviljoen Pet-X

Gisteren, 10:00

Bouw fabriekscomplex Quooker gestart

Gisteren, 09:00

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

Gisteren, 14:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

Gisteren, 14:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

Gisteren, 14:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

Gisteren, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

Gisteren, 09:00

Eerste Kamer wil de tijd nemen om goed naar Wet betaalbare huur te kijken

14 mei, 6:00
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan