Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

D66 wil 'mini-stembusakkoord' voor Lelylijn

8 februari 2021, 13:48
D66 wil met samen met andere partijen ervoor zorgen dat de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad, Drachten en Groningen - ook wel bekend als de Lelylijn - er komt. De partij stelt een 'mini-stembusakkoord' voor tijdens de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, wat betekent dat meerdere partijen tijdens de verkiezingscampagne samen optrekken voor het thema.

Omdat de voorgestelde Lelylijn een hogesnelheidslijn moet worden, zou een treinreis van Groningen naar Schiphol nog maar een uur duren in plaats van de huidige twee. Meerdere politieke partijen en ook de NS zijn voorstander van het idee, omdat Noord-Nederland zo beter bereikbaar wordt.

Het plan kost tussen de 5 en 10 miljard euro. Eerder kwam het niet in aanmerking voor het Nationaal Groeifonds, waaruit grote projecten die belangrijk zijn voor het aanjagen van de economie gefinancierd kunnen worden. Voor het fonds is in totaal 20 miljard euro gereserveerd. De voorganger van de Lelylijn, de Zuiderzeelijn, werd afgeblazen omdat de verbinding niet rendabel zou zijn.

D66 hoopt dat de Lelylijn in aangepaste vorm alsnog op financiering vanuit het fonds kan regelen. "Misschien komt de Lelylijn niet als eerste uit de rekenformules van het Groeifonds, maar wij vinden het maatschappelijk belang zo groot dat de lijn er moet komen," aldus D66-fractievoorzitter Rob Jetten.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

1 uur geleden

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

2 uur geleden

Wat is er in het hoofdlijnenakkoord afgesproken over ruimte en wonen?

Gisteren, 14:25

Consortium De Elementaire School wint tender IKC Strandeiland

Gisteren, 11:15

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

Gisteren, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

15 mei, 9:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan