Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons

Rotterdam maakt werk van overkluizing spoor naast De Kuip

24 juni 2021, 12:23
Rotterdam gaat serieus kijken naar het overkluizen van het spoor naast het Feyenoord-stadion. Het stadsbestuur laat onderzoeken hoe het rangeerterrein voor goederentreinen in IJsselmonde verplaatst kan worden, zodat er ruimte ontstaat voor een overkluizing van het naastgelegen spoor. Hier kunnen dan een nieuw intercitystation, een park en duizenden woningen worden gebouwd.

De overkluizing is mede bedoeld om het toekomstige Feyenoord City beter te verbinden met de omringende wijken Hillesluis en Feijenoord. Het project, dat Feijenoord XL is gedoopt, is volgens de gemeente van grote waarde voor Rotterdam Zuid en biedt nieuwe mogelijkheden op het gebied van leren, werken en wonen. De overkluizing zou rond 2030 moeten worden gerealiseerd.

Feijenoord XL is een samenwerkingsverband van woningcorporaties, ontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, sociale partners, ontwerpers (KuiperCompagnons) en investeerders. Kwartiermaker en een van de vier initiatiefnemers is de voormalige Rotterdamse wethouder van Bouwen Hamit Karakus.

In een recent onderzoek stelt bureau Decisio dat ‘de ontwikkeling van duizenden extra woningen, nieuwe arbeidsplaatsen in commerciële functies en maatschappelijke voorzieningen rondom een nieuw stadspark op de spooroverkapping sociaal maatschappelijk als een enorme impuls kan worden gezien’.

‘Grote impuls’
“Dit kan een grote impuls zijn voor het gebied. Zo kun je doorbouwen op Zuid als bruisend deel van de stad. Daar heeft iedereen baat bij. Oude en nieuwe wijken groeien naar elkaar. De verbinding tussen de wijken, over het brede spoor heen, maken nieuwe voorzieningen beter bereikbaar voor de inwoners van Hillesluis, Feijenoord, Afrikaanderwijk en alle achterliggende wijken”, stelt de huidige Rotterdamse wethouder Bouwen en Wonen Bas Kurvers.

ProRail gaat het onderzoek naar het verplaatsen van het rangeerterrein uitvoeren, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Helga Cuijpers, regiodirecteur van de spoorwegbeheerder, stelt dat verplaatsing een complexe opgave zal zijn.

“Het rangeerterrein is van essentieel belang voor goederenvervoerders en daarmee de Rotterdams haven. Daarom wordt, in samenhang met andere ontwikkelingen van het spoorgoederenvervoer, zoals regelgeving over de lengte van goederentreinen en groei van het goederenvervoer, uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.” 

Op basis van een eerdere haalbaarheidsstudie van Feijenoord XL stelt het Rotterdamse college voor om als eerste stap te onderzoeken of het goederenrangeerterrein IJsselmonde kan worden verplaatst met behoud van minimaal de huidige functies.

Volgende fase
De gemeente en de stichting FXL in oprichting gaan nu een samenwerkingsovereenkomst sluiten om het project naar een volgende fase te brengen. De focus ligt op het onderzoek naar het verplaatsen van het opstelterrein voor goederentreinen en het verder uitwerken van de (financiële) haalbaarheid van de overkapping.

In het haalbaarheidsonderzoek zijn meerdere varianten uitgewerkt: van een volledig dichte landtunnel tot een kleinere overkluizing met openingen. Hierin wordt uiteraard rekening gehouden met de belangen van de spoorvervoerders.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Wat is er in het hoofdlijnenakkoord afgesproken over ruimte en wonen?

Vandaag, 14:25

Consortium De Elementaire School wint tender IKC Strandeiland

Vandaag, 11:15

Driehoekig woongebouw met groene balkons voor De Nieuwe Stad

Vandaag, 10:00

Dubbellezing met Robert Winkel (Mei) en Nina Aalbers (ArchitectuurMaken) in Keilepand

Vandaag, 08:30

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

Vandaag, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

Gisteren, 14:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

Gisteren, 14:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

Gisteren, 14:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

Gisteren, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

Gisteren, 09:00
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan