Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Te weinig geld voor hele Zuidas

29 juli 2005, 13:03
De Zuidas wordt honderden miljoenen euro's duurder dan begroot. De gemeente zoekt nog naar geld om alle wensen te kunnen betalen.

Uit het kostenoverzicht dat verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst deze week naar de gemeenteraad stuurt, blijkt dat tal van noodzakelijke aanpassingen in de omgeving van de Zuidas niet zijn meegerekend en het geld daarvoor nog ontbreekt.

Op 23 februari bereikten gemeente en rijk overeenstemming met projectontwikkelaars over de financiering van het zogenaamde dokmodel, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds worden aangelegd. Om uit te komen op een acceptabele begroting, werden diverse aanpassingen aan aanvoerwegen en openbaar-vervoerlijnen uit het projectbudget gehaald.

Onderdoorgang
Het gaat dan bijvoorbeeld om het ongelijkvloers maken van de kruising van de Buitenveldertselaan en de De Boelelaan. Als de gemeente daar een viaduct of onderdoorgang wil maken, kost dat honderd tot honderdvijftig miljoen euro. Geld dat er op dit moment nog niet is.

Allerlei toegangswegen, spoor- en metrolijnen zijn niet of heel krap meegerekend omdat de Zuidas theoretisch ook zonder zou kunnen. Zo is nog niet duidelijk waar de 45 miljoen euro, een deel van de totale kosten voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol van betaald moet worden, terwijl de wethouder die infrastructuur wel 'noodzakelijk' vindt. Ook is onduidelijk of de metro naar Amstelveen wel zo'n krappe bocht kan maken als op de tekentafel is bedacht. Als de bocht ruimer wordt, kunnen projectontwikkelaars minder vierkante meters verkopen of verhuren.

Bron: het Parool

Andere nieuwsberichten

SO-IL transformeert jachthaven tot kunstcampus in Detroit

Vandaag, 10:20

Tribunevormig gebouw van MVRDV met zicht op het hart van Strijp-S

Vandaag, 09:10

Een drijvende beeldentuin in de Hofvijver

8 mei, 4:52

Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen

8 mei, 12:21

Noord-Holland maakt woningbouw in landelijk gebied makkelijker

Vandaag, 10:26

Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen

8 mei, 1:56

Alle nieuwe huizen moeten een onderkomen krijgen voor vogels en vleermuizen

8 mei, 10:02

Nog drie dagen om jouw suggestie voor de Architect van het Jaar 2024 in te sturen

8 mei, 9:00

Aantrekkende verkoop nieuwbouwwoningen geeft Heijmans vertrouwen

7 mei, 2:31

Vastgoedadviseur: verduurzamen kantoorgebouwen kost miljarden

7 mei, 12:19
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan