Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Vijf architecten in race ontwerp stadskantoor Delft

31 maart 2006, 11:44
Vijf architecten mogen een schetsontwerp maken voor het nieuwe stadskantoor van Delft, waar het nieuwe NS-station onderdeel van uit maakt. De vijf zijn geselecteerd uit 35 bureaus die zich eerder dit jaar hiervoor hebben aangemeld.

De eerste selectie is gemaakt op basis van gegevens die de bureaus hebben aangeleverd, waaronder informatie over relevante projecten die ze in de afgelopen jaren hebben gerealiseerd. Bij de keuze is vooral gekeken of de architecten een dergelijke ingewikkelde ontwerpopgave aankunnen. Ook is meegewogen of de bureaus ervaring hebben met het ontwerpen van gebouwen die passen in een historische binnenstedelijke omgeving.

De geselecteerde bureaus zijn: Kraaijvanger • Urbis (Rotterdam), Mecanoo Architecten (Delft), OMA (Rotterdam), Rudy Uytenhaak Architectenbureau (Amsterdam) en Soeters Van Eldonk Ponec (Amsterdam).

Deze vijf bureaus hebben inmiddels een uitnodiging gekregen om voor eind mei hun ideeën voor het nieuwe gebouw uit te werken en een aanbieding te doen. Na een presentatie van de ingediende voorstellen maakt de selectiecommissie in de loop van 2006 een keuze. Bij de afweging kijkt de commissie naar onder meer kwaliteit, de vormgeving in relatie tot de locatie, de kosten, de constructieve uitwerking en de duurzaamheid van elk ontwerp. De gemeenteraad en ook de inwoners van Delft worden betrokken bij het keuzeproces. Naar verwachting kan de selectiecommissie in september een architect voordragen aan het college van burgemeester en wethouders. Na gunning van de opdracht kan die architect aan de slag met het uitwerken van het bouwplan.

De selectiecommissie bestaat uit de burgemeester, de wethouder vastgoed, drie vertegenwoordigers van de ambtelijke organisatie, prof. Joan Busquets als stedenbouwkundige van de Spoorzone, en de Spoorbouwmeester, namens NS en ProRail.

Het stadskantoor gaat onderdak bieden aan de medewerkers van de gemeente. In de nieuwbouw komen kantoren, die nu nog verspreid zijn over de stad. Ook de gemeentelijke loketten verhuizen hierheen. Het stadskantoor wordt gecombineerd met de hal van het nieuwe NS-station Delft. De nieuwbouw komt aan de noordkant van het Stationsplein (aan de kant van de Houttuinen), grotendeels boven de spoortunnel.

De bouw van het station en het stadskantoor begint in 2009. De planning is erop gericht dat het station in 2011 klaar is, wanneer de eerste treinen door de nieuwe tunnel rijden. Naar verwachting is het stadskantoor in 2013 helemaal af.

De aanbesteding van de bouw van de spoortunnel gebeurt later dit jaar, door ProRail. De bouw van de tunnel kan gegund worden medio 2007, waarna de bouw begin 2008 start.

De uitvoering van het project Spoorzone is mogelijk dankzij investeringen van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, de provincie Zuid-Holland, het stadsgewest Haaglanden, de gemeente Delft en de private partijen NS Vastgoed en Ballast Nedam.

Bron: gemeente Delft

Trefwoorden

tunnel stadskantoor

Andere nieuwsberichten

Boek ‘Bouwmaterialen 1940-1990’ gaat in op materiaalgebruik naoorlogse architectuur

Gisteren, 15:29

Studio Muoto ontwerpt industriële woontoren voor De Nieuwe Stad

Gisteren, 11:00

Video: korte documentaire rond 3D-geprint paviljoen Pet-X

Gisteren, 10:00

Bouw fabriekscomplex Quooker gestart

Gisteren, 09:00

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

Gisteren, 14:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

Gisteren, 14:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

Gisteren, 14:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

Gisteren, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

Gisteren, 09:00

Eerste Kamer wil de tijd nemen om goed naar Wet betaalbare huur te kijken

14 mei, 6:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan