Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group

BIG en Toyota onthullen plannen voor een 'teststad'

14 januari 2020, 16:15
Architectenbureau BIG en Toyota Motor Corporation hebben de plannen bekend gemaakt voor een ruim 708.000 m2 grote ‘broedplaats’ voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit, maar ook vormen van robotica en automatisering. Toyota Woven City moet worden gerealiseerd in de stad Susono, aan de voet van de berg Fuji in Japan.

BIG en Toyota omschrijven Toyota Woven City als een ‘living lab’ om “mobiliteit, autonomie, connectiviteit, een waterstof aangedreven infrastructuur en industriële samenwerking te testen en uit te werken.” De stad zou vanaf begin 2021 in verschillende fasen moeten verrijzen op een voormalig industrieterrein in Susono.

Het streven is een balans te creëren tussen voertuigen en andere vormen van beweging, en tussen mens en natuur, met gebruikmaking van schone en gedeelde mobiliteit, leggen de initiatiefnemers uit. De stad moet daarbij CO2-neutraal worden door het gebruik van bijvoorbeeld zonne- en geothermische energie en waterstofceltechnologie.

Opgesplitste stromen
Toyota Woven City is een flexibel netwerk van wegen voor verschillende snelheden van mobiliteit, met het oog op veiliger, voetgangersvriendelijke verbindingen, aldus de initiatiefnemers. Het verkeer is in het plan opgesplitst in drie aparte stromen – eigen verkeersaders – voor verschillende snelheden.

De hoofdweg is daarbij gereserveerd voor de snellere autonome voertuigen, met op een ondergrondse laag het logistiek verkeer. De Toyota e-Palette – een schoon, multifunctioneel voertuig zonder bestuurder – verzorgt de gedeelde transport- en bezorgdiensten. Het voertuig wordt ook gebruikt voor mobiele winkels, medische klinieken, hotels en werkruimten.

De zogenoemde ‘recreatieve promenade’ is bedoeld voor kleinere vervoersmiddelen, zoals fietsen, scooters en andere vormen van persoonlijk vervoer, waaronder Toyota's i-Walk. Over deze straten, omgeven door meer ruimte en natuur, kunnen bewoners vrijelijk bewegen met een verminderde snelheid.

Het derde type straat is het lineaire park. Een voetgangerspad temidden van flora en fauna biedt een aangename en (verkeers)veilige omgeving voor wandelingen en uitstapjes in de natuur. De poreuze stad maakt daardoor deel uit van een ecologische corridor die de Susono-vallei verbindt met berg Fuji.

Weefsel met stadsblokken
De drie straattypen worden systematisch geweven tot 3x3-stadsblokken, met telkens acht gebouwblokken rond een centrale groene ruimte. De groene ruimte is alleen toegankelijk vanaf de promenade of het lineaire park; de hoofdwegen met logistiek verkeer lopen steeds aan de buitenranden van een 3x3-stadsblok. Deze blokken kunnen steeds worden herhaald.

Door het weefsels soms uit elkaar te trekken en elders dichter te trekken, blijven de weefstructuur en daarmee de lange doorlopende verbindingslijnen behouden, terwijl er toch verschillen in schaal ontstaan. Zo kunnen er bijvoorbeeld ruimere parken of pleinen met stedelijke voorzieningen worden gecreëerd. Ondergronds ligt, afgezien van het netwerk voor goederenlevering, de infrastructuur van hemelwateropvang en waterstofkracht.

De stadsblokken omvatten een mix van woningen, winkels en bedrijven, wat op elk moment van de dag voor levendige buurten moet zorgen. De gebouwen van Woven City zullen worden opgetrokken in hout, gebaseerd op traditionele Japanse bouwtechnieken maar efficiënt uitgevoerd met moderne constructierobots. De daken worden voorzien van PV-panelen.

Slimme stad
Toyota vestigt zich in Woven City met R&D-afdelingen voor  constructierobots, 3D printen en mobiliteit. De kantoren zijn vanzelfsprekend flexibel ingericht met werkstations, lounges en binnentuinen.

De bewoners van de stad testen nieuwe technologie, zoals ondersteunende robotica in huis en sensorgestuurde Artificial Intelligence-technologie, die de automatische boodschappenbezorging, wasophaaldienst of huisvuilverwijdering regelt.
https://www.youtube.com/watch?v=ng3X39lenvg

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan