Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit

Team met Koen van Velsen verbouwt station Groningen

27 mei 2019, 15:33
Een consortium van Strukton Civiel, met daarin onder meer Koen van Velsen architecten, mag het hoofdstation van Groningen verbouwen. In het gekozen ontwerp krijgen de monumentale kappen en het seinhuis weer een belangrijke rol. Ook is er veel plek voor groen ingeruimd in het plan.

Het consortium Strukton Civiel is aangewezen als voorkeursaanbieder voor de verbouwing, omdat deze partij het beste scoorde op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station. Het samenwerkingsverband bestaat verder uit RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK architecten en kunstenaar Gabriel Lester.

“Het benoemen van een voorkeursaanbieder is een mooie en belangrijke stap in het project. De komende maanden wordt het ontwerp, dat nu een goed beeld geeft van welke uitstraling het station krijgt, verder in detail uitgewerkt. Tijdens dit proces toetsen we of het ontwerp blijft passen binnen de gestelde eisen”, zegt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij opdrachtgever ProRail.

“We verwachten eind oktober te weten of we het contract definitief kunnen gunnen aan Strukton Civiel. We gaan de komende maanden samen met alle betrokken partijen aan de slag om dat moment te halen, zodat in 2020 de werkzaamheden bij het station kunnen starten.”

Fietstunnel
Het station wordt flink verbouwd. Er komen onder meer een groter busstation, meer en langere treinperrons en achtduizend fietsparkeerplekken. Ook wordt de noord- en zuidzijde van het station via een fietstunnel en brede voetgangerspassage beter met elkaar verbonden. Verder worden de sporen doorgetrokken.

Bij de verbouwing wordt gebruik gemaakt van duurzame, robuuste en herbruikbare materialen, laat ProRail weten. “We zijn blij dat het ontwerp licht, lucht en ruimte biedt en dat er volop parkeerplekken voor fietsen gerealiseerd worden, passend binnen de mooie monumentale omgeving. Een grote stap voorwaarts voor de reizigers”, zegt Joost van der Bijl, regiodirecteur bij NS.

Duurder
De verbouwing van het station valt wel 26 miljoen euro duurder uit dan gepland, laten de betrokken partijen weten. Dat heeft te maken met gestegen kosten als gevolg van de aantrekkende economie en ‘de daarmee samenhangende toenemende vraag in de bouw’. De partijen zeggen op zoek te gaan naar het benodigde geld.
https://youtu.be/9PkSF8uVWR8

Andere nieuwsberichten

Wat is er in het hoofdlijnenakkoord afgesproken over ruimte en wonen?

Gisteren, 14:25

Consortium De Elementaire School wint tender IKC Strandeiland

Gisteren, 11:15

Driehoekig woongebouw met groene balkons voor De Nieuwe Stad

Gisteren, 10:00

Dubbellezing met Robert Winkel (Mei) en Nina Aalbers (ArchitectuurMaken) in Keilepand

Gisteren, 08:30

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

Gisteren, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

15 mei, 9:00
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan