Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Marjolein van Eig
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Triodos Bank
RAU
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Nolte Mezzanine
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
Furns
Street Furniture
HOH Architecten
STUDIO Draft
concept | ontwerp | advies
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
Wubben.Chan architecten
Het bureau voor architectuur, engineering, innovatie en communicatie
Bygg Architecture & Design
INOTEC Noodverlichting B.V.
Architectenburo Nienhuis Uithuizermeeden
De noordelijkste architect van Nederland
Zuidkoop BV
Natural Projects
Barentsz Ontdekkingshuizen
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Jos Melchers over binnenstedelijke verdichting en hoogbouw
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Tobias Verhoeven over duurzame stedelijke verdichting
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Jeroen Zuidgeest over de Oostflank van Rotterdam
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Marjolein van Eig over hoogbouw en welstand
Gesprek met Evert Klinkenberg over bewegen en ontmoeten in hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Han Fortmann, Heerhugowaard
Willem Alexanderhof – Fase 3
Karsenboom, Den Burg
Watervilla's
Omgevingsdienst De Vallei | Ede
Zwevend landhuis
Akoestisch ventileren in Gare du Nord (Amsterdam)
Villa NW6
Groene weg met een Romeins verleden
Nieuwbouw Westerdijk Hoorn
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Red Grandis
Hout van de toekomst
VELUX Commercial prijslijst
De nieuwe VELUX Commercial Nederland prijslijst
Obèche Noir®
Thermisch gemodificeerd Ayous van hoge kwaliteit
LAMILUX Flat Roof Access Hatch Comfort Solo
open schuivende, elegante dakterrastoegang gecombineerd met lichtinval
BIM-levels en normen uitgelegd: een gids voor architecten
Lees de gids
Modern aluminium allround LED vluchtrouteaanduiding armatuur
Alles-in-één oplossing
Duurzame scheidingswanden van vlas
De meest duurzame wand van Nederland
Secundo plantenbakken
Circulair met een lokaal en sociaal karakter
WoodFrame Slim
Wij denken mee met het behalen van de duurzaamheidscriteria bij verbouwingen.
AXOR One Colors
De nieuwe kleuren van AXOR
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kenniscongres: spreek jij de taal van de Omgevingswet al?
Bouw- & Infrapark Harderwijk – Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk
BIM: feiten en fabels
Online
Basiscursus IFC - exclusief voor Archicad gebruikers
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Rotterdam Architectuur Maand 2024
Verschillende locaties in Rotterdam, met het Museumpark als festivalhart
De toekomst van ons geld
Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag
A-Imagination in Architectuur
Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem
Klimaatbeheersing, wooncomfort en circulariteit zijn sleutelwoorden op Polyclose 2024
Flanders Expo, Hal 1-6, Maaltekouter 1, Gent (België)
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Projectmanager houtbouw projecten (uitbreiding team)
Architect (met affiniteit met stedenbouw)
Architect
BiermanHenket zoekt een: technisch ontwerper/ BIM modelleur
Senior architect / stedenbouwkundige
Technisch Ontwerper
Architect – Compagnon
junior architect
Allround architect (medior)
Junior Architect
Projectarchitect Renovatieprojecten (32 - 40 uur per week)
Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020, 13:15
Afgelopen zaterdagavond stapte ik in Oostenrijk in de nachttrein naar Amsterdam. Met de trein op wintersport heeft aanzienlijke voordelen ten opzichte van vliegen of de auto: je komt uitgerust (in plaats van gestrest) in de bergen aan, er zijn geen files of misselijke kinderen, en je kan onderweg een glas wijn drinken en bijpraten met familie en vrienden.
Oh ja, en de CO
2
-uitstoot is ook nog lager.
Op een wintersportvakantie wordt de
impact van klimaatverandering
pijnlijk duidelijk: warme dagen met smeltende sneeuw zijn niet alleen de oorzaak van matige afdalingen, maar roepen de prangende vraag op of we onze manier van leven ook aan de volgende generatie kunnen doorgeven.
Tijd om dus na te denken over een alternatief voor het vliegtuig.
De eerste treinritten die ik vijftien jaar geleden door China maakte waren lang – en langzaam. Een reis van Guilin naar Xi’an koste me eens anderhalve (!) dag. De verbinding tussen Shanghai en Beijing (1300 kilometer) was een nachttrein van twaalf uur.
Inmiddels zijn in China het afgelopen decennium honderden miljarden dollars geïnvesteerd in het meest omvangrijke netwerk van hogesnelheidstreinen ter wereld dat nu zo’n 35.000 km meet. De treinen op dit netwerk rijden met zo’n 250 tot 300 kilometer per uur, hebben een hoge frequentie en een uitstekende service, en zijn bovendien erg betaalbaar. Hiermee vormen ze een goed alternatief voor het vliegtuig – dat duurder is, incheckprocedures heeft en veel vertragingen kent.
In het begin was de angst van veel economen dat het hogesnelheidsnetwerk een typisch geval van ‘misplanning’ zou zijn: een te duur systeem dat vooral gigantische schulden en lege treinen zou opleveren. Inmiddels is wel duidelijk dat het systeem een succes is. De hogesnelheidstrein heeft de geografie van het immense land dramatisch veranderd.
De Wereldbank becijferde dat steden die verbonden zijn met het hogesnelheidsnetwerk een toename kennen in productiviteit. Het is voor stedelingen makkelijker om nieuwe markten te ontsluiten, met klanten af te spreken of naar gebieden te gaan waar de loonkosten lager liggen. De investeringen in het netwerk van hogesnelheidslijnen worden bovendien gekoppeld aan de ontwikkeling van nieuwe metronetwerken in de steden, zodat de ‘last mile’ ook hoogwaardig geregeld wordt.
De trip per trein van Tirol naar Nederland is charmant, maar ook een reis in de tijd. De wagons komen rechtstreeks uit de jaren tachtig. Toiletten werken matig en worden nauwelijks schoongehouden. Verwarmingssystemen zijn óf te warm, óf te koud. Betalen van een kop koffie kan niet met pin, alleen cash.
Het is duidelijk dat het Chinese spoornetwerk niet zomaar te kopiëren is naar Europa. De aanleg van het treinnetwerk valt allereerst samen met de urbanisatiesprong in China. Daarnaast is de Chinese overheid in staat om binnen
no time
hele dorpen te verplaatsen ten behoeve van de spooraanleg. En tenslotte ligt de bevolkingsdichtheid van Oost-China hoger dan die in Europa, waardoor het aantrekkelijker is om in zware infrastructuur te investeren.
Toch toont mijn trip per Alpen Express aan dat Europees reizen per trein tot de mogelijkheden behoort. Tegelijkertijd laat het ook zien dat de trein binnen Europa nog nauwelijks een alternatief is voor het vliegtuig.
Het is ondertussen duidelijk dat het aanleggen van een systeem van hogesnelheidslijnen in het gefragmenteerde Europa een financieel en politiek bijna onmogelijke kwestie is.
Wat wel kan: het afstemmen van treinverbindingen door de spoormaatschappijen en het creëren van één Europees boekingsplatform; het vervangen van materieel en verbeteren van service; en substantieel goedkopere tickets door het subsidiëren van tickets door de EU.
Het bovenstaande is goed te regelen op de korte termijn, mits de Europese Unie politiek en financieel inzet op de urgentie van de trein. Hiermee kan de trein de competitie met het vliegtuig binnen Europa enigszins aan.
Bovendien creëert de EU hiermee een project dat haar eigen legitimiteit versterkt – immers, een politieke en monetaire unie zou onderlinge bereikbaarheid als basisvoorwaarde moeten hebben.
Over de treinrit van Tirol naar Amsterdam deed ik zo’n 14 uur. Per persoon betaalden wij ruim 350 euro. In China leg je de vergelijkbare afstand Shanghai – Beijing in 4 uur en 40 minuten af. Als je tijdens het ontbijt in Shanghai instapt, kun je lunchen in de hoofdstad. Kosten? 72 euro.
Over concurrentie met het vliegtuig gesproken.
Daan Roggeveen is architect en oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Amsterdam en Shanghai.
Onlangs publiceerde hij, samen met Michiel Hulshof en Frances Arnold,
‘The Amsterdam Agenda – 12 Good Ideas for the Future of Cities’
(NAi010 Publishers, 2020).
Trefwoorden
europese unie
spoor
trein
column
hogesnelheidstrein
daan roggeveen
Best gelezen
1
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
woensdag, 8 mei
2
Haarlems Prinses Beatrixplein en omgeving gaan op de schop
dinsdag, 7 mei
3
Kavel 2E Kenniskwartier, Zuidas: acht ontwerpen
woensdag, 8 mei
4
XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!
woensdag, 8 mei
5
Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen
woensdag, 8 mei
Gerelateerde nieuwsberichten
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Eerste waterstoftreinen in dienst genomen in Duitsland
25 augustus 2022
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
HilberinkBosch transformeert vervallen schaapskooi tot warm buitenhuis
Gisteren, 16:45
Een tot ruïne vervallen bakstenen schaapskooi in het midden van Nederland is door HilberinkBosch architecten getransformeerd tot comfortabel buitenhuis.
Architecten|en|en en Bygg ontwerpen grotendeels biobased woontoren voor wooncoöperatie in Eindhoven
Gisteren, 15:30
In het grotendeels biobased woongebouw wordt netto meer CO2 opgeslagen dan uitgestoten.
Westwing Tower in Roeselare naar ontwerp van B2Ai opgeleverd
Gisteren, 10:07
Zowel architect B2Ai als opdrachtgevers Steenoven en Cennini Holding hebben zelf ook hun intrek genomen in de 57 meter hoge kantoortoren.
Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Schoolgebouw van het Jaar 2024
Gisteren, 09:00
Hebben jullie een schoolgebouw in Nederland ontworpen dat in de periode van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2024 opgeleverd of voltooid is? Stuur dat dan nu in voor de Architectenweb Awards 2024! Deadline is 21 juni 2024.
Staatsbosbeheer dreigt recreatiegebieden in Zuid-Holland te sluiten
Gisteren, 16:39
Staatsbosbeheer moet recreatiegebieden mogelijk sluiten als de provincie Zuid-Holland de financiële bijdrage niet verhoogt. Dat schrijft Staatsbosbeheer in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten.
Radboud stelt vernieuwing campus om financiële redenen uit
Gisteren, 16:02
De Radboud Universiteit in Nijmegen stelt de vernieuwing van de campus voorlopig uit. De onderwijsinstelling moet naar eigen zeggen de komende jaren rekening houden met een "aanzienlijk minder gunstig financieel perspectief".
Verhuurders vrezen miljarden aan huur te moeten terugbetalen
Gisteren, 11:42
Verhuurders van vrije sectorwoningen vrezen dat ze miljarden euro's aan huurders moeten terugbetalen nadat kantonrechters een streep hebben gezet door meerdere huurverhogingen, omdat die niet in lijn zijn met Europese wetgeving.
EIB: gasban in 2050 onhaalbaar
Gisteren, 09:12
Het is onhaalbaar om in 2050 alle woningen van het gas af te halen. Dat blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw, dat heeft gekeken of het lukt om alle gebouwen in NL in 2050 klimaatneutraal te krijgen, meldt De Telegraaf.
Noord-Holland maakt woningbouw in landelijk gebied makkelijker
10 mei, 10:26
Het provinciebestuur gaat er wel vanuit dat een groot deel van de nieuwe woningen in stedelijk gebied kan worden gebouwd.
Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen
8 mei, 1:56
De panden worden opgeknapt en getransformeerd in een poging de Rotterdamse winkelgebieden ‘een boost te geven’.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur