Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Marjolein van Eig
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Triodos Bank
RAU
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Nolte Mezzanine
studio.nambarch
een architectuurstudio voor transformaties, renovaties & nieuwbouw.
Furns
Street Furniture
HOH Architecten
STUDIO Draft
concept | ontwerp | advies
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
Wubben.Chan architecten
Het bureau voor architectuur, engineering, innovatie en communicatie
Bygg Architecture & Design
INOTEC Noodverlichting B.V.
Architectenburo Nienhuis Uithuizermeeden
De noordelijkste architect van Nederland
Zuidkoop BV
Natural Projects
Barentsz Ontdekkingshuizen
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Jos Melchers over binnenstedelijke verdichting en hoogbouw
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Tobias Verhoeven over duurzame stedelijke verdichting
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Lennaert van Capelleveen over data, parametrisch ontwerpen en AI
Gesprek met Jeroen Zuidgeest over de Oostflank van Rotterdam
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Marjolein van Eig over hoogbouw en welstand
Gesprek met Evert Klinkenberg over bewegen en ontmoeten in hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Han Fortmann, Heerhugowaard
Willem Alexanderhof – Fase 3, Julianadorp
Karsenboom, Den Burg
Flevolaan - Weesp
Nieuwe uitstraling marktplein Amsterdam
Zwevend landhuis
Akoestisch ventileren in Gare du Nord (Amsterdam)
Villa NW6
Groene weg met een Romeins verleden
Nieuwbouw Westerdijk Hoorn
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
SlideLite 50
Ideaal voor kast- en garderobebeslag
Red Grandis
Hout van de toekomst
VELUX Commercial prijslijst
De nieuwe VELUX Commercial Nederland prijslijst
Obèche Noir®
Thermisch gemodificeerd Ayous van hoge kwaliteit
LAMILUX Flat Roof Access Hatch Comfort Solo
open schuivende, elegante dakterrastoegang gecombineerd met lichtinval
Modern aluminium allround LED vluchtrouteaanduiding armatuur
Alles-in-één oplossing
Duurzame scheidingswanden van vlas
De meest duurzame wand van Nederland
Secundo plantenbakken
Circulair met een lokaal en sociaal karakter
LAMILUX Glass Skylight FE circular
esthetisch en kwalitatief een perfecte en complete ronde glaskap
AXOR One Colors
De nieuwe kleuren van AXOR
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kenniscongres: spreek jij de taal van de Omgevingswet al?
Bouw- & Infrapark Harderwijk – Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk
BIM: feiten en fabels
Online
Land Art Weekend 2024: een andere kijk op landschapskunst in Flevoland
Divers, zie website
Basiscursus IFC - exclusief voor Archicad gebruikers
Rotterdam Architectuur Maand 2024
Verschillende locaties in Rotterdam, met het Museumpark als festivalhart
BIM: feiten en fabels
Online
Klimaatbeheersing, wooncomfort en circulariteit zijn sleutelwoorden op Polyclose 2024
Flanders Expo, Hal 1-6, Maaltekouter 1, Gent (België)
Van nieuwbouw naar renovatie met Office Winhov
Cradle to Cradle Café - duurzame(re) gebouwen ontwerpen met AI
Mindlabs, Locomotiefboulevard 101, Tilburg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Projectmanager houtbouw projecten (uitbreiding team)
Architect (met affiniteit met stedenbouw)
Architect
BiermanHenket zoekt een: technisch ontwerper/ BIM modelleur
Senior architect / stedenbouwkundige
Technisch Ontwerper
Architect – Compagnon
junior architect
Allround architect (medior)
Junior Architect
Projectarchitect Renovatieprojecten (32 - 40 uur per week)
Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Daan Roggeveen
Copyright: Maarten van Haaff
Gebiedsontwikkeling? Leg eerst de metro aan!
26 maart 2019, 9:15
Groot nieuws begin dit jaar: ‘
Rutte neemt regie OV Randstad op zich
’. De premier gaat zelf de kar trekken bij het versnellen van een aantal grote vervoers- en woningbouwprojecten in de Randstad. Na het strategisch elimineren van het ministerie van VROM wordt ruimtelijke ordening nu plotseling
chefsache
.
In Nederland wordt bij het aanleggen van infrastructuur gedacht vanuit ‘instappers’. Als er te weinig instappers zijn, dan loont het niet om een trein- of metrostation aan te leggen. Klassiek is het voorbeeld van de Bijlmermeer, waar tot laat in de jaren zeventig de bewoners van deze ‘stad van de toekomst’ alleen per streekbus hun wijk uit konden. De metro opende pas negen jaar (!) na de oplevering van de eerste flats.
Waarom draaien we de deze benadering niet om? In plaats van te denken vanuit ‘instappers’ – die a posteriori worden gegenereerd – kunnen we veel beter denken in grondwaardeontwikkeling – in het
creëren van potentie
dus. Dit is het model van waaruit het metrobedrijf in Hong Kong werkt.
Met een oppervlak van 1.100 km2 heeft Hong Kong een grootte van ongeveer 15% van de Randstad, maar met een vergelijkbaar inwoneraantal – zo’n zeven miljoen mensen. Doordat Hong Kong bergachtig is, is 40% van het gebied niet bebouwbaar en dus groen. Stedelijke ontwikkeling vindt plaats in hoge dichtheid, rond OV-knooppunten.
De Hongkongse Mass Transit Rail Corporation (MTR) is de grootste projectontwikkelaar van de stad. De kosten van een nieuw metrostation worden terugverdiend door de commerciële waarde van het knooppunt dat wordt gecreëerd: een
mall
, een aantal woontorens, een kantorenblok. ‘Als we de spoorweg eenmaal hebben aangelegd, neemt de grondwaarde toe en incasseren we deze waardesprong’, legde managing director van de MTR Jacob Kam recent uit in
The Guardian
.
Rond de nieuwe stedelijke knooppunten ontstaat een enorme verdichting, waarmee een urgentie voor het gebruik van openbaar vervoer wordt gecreëerd. Het metrobedrijf vervoert dagelijks 4,8 miljoen reizigers – 68% van de inwoners van Hong Kong gaat per openbaar vervoer naar zijn of haar werk. Marktwerking
meets
duurzaamheid.
Het eindresultaat: een metrosysteem dat zeer betrouwbaar is (punctualiteit 99.9%), dat autonoom is in zijn financiering en met betaalbare metrokaartjes. Immers: boven de grond wordt een groot deel verdiend wat onder de grond wordt uitgegeven. Het rendement van het ontwikkelde vastgoed financiert vervolgens de aanleg van nieuwe metrolijnen. Onderzoek naar het Hongkongse metrosysteem toont logischerwijs aan dat woongebieden die als ‘transit oriented development’ worden ontwikkeld, de grootste plus zien in OV-kilometers
1
.
Het model heeft ook zijn keerzijden. Hong Kong is een van de duurste steden ter wereld, maar de MTR realiseert er geen sociale woningbouw. Bovendien worden de locaties bovenop de metrostations niet getenderd onder mede-ontwikkelaars – MTR heeft het monopolie op deze stationsprojecten.
Er lijkt nu wat beweging te komen in deze situatie. Er gaan stemmen op – van onder meer de oud-minister voor Transport & Volkshuisvesting – om publieke tenders te organiseren voor de locaties op de nieuwe metrostations. De MTR – dat voor 75% in handen is van de staat – zegt zich te gaan richten op haar ‘sociale verantwoordelijkheid’ en de mogelijkheid van sociale woningbouw ‘te onderzoeken’.
Tegelijkertijd stoppen de ambities van MTR niet bij de grenzen van Hong Kong. Het vervoersbedrijf is ook actief in de Chinese megasteden Shenzhen, Hangzhou en Beijing, en in Melbourne en Sydney. In Europa verzorgt het bedrijf openbaar vervoer in Stockholm en het Verenigd Koninkrijk.
De Randstad staat de komende decennia voor een grootschalige opgave: er moeten honderdduizenden woningen gerealiseerd worden in de vier grote steden, voornamelijk binnenstedelijk, en bovendien duurzaam. Hiervoor moet de infrastructuur gereed worden gemaakt.
Om al deze nieuwe woningen bereikbaar, en het vervoer in de Randstad duurzaam en betaalbaar te maken, is het nodig radicaal anders te denken over de bestaande vormen van stedelijke ontwikkeling.
In alle complexe binnenstedelijke vraagstukken waar verdichting en mobiliteit samenkomen – onder meer de Binckhorst in Den Haag en Haven-Stad in Amsterdam – kan het MTR-model een manier zijn om de gecompliceerde ontwikkeling vlot te trekken. Vooral in Amsterdam, waar de ambitie is een parkeernorm van 0.2 parkeerplaats per woning (!) te realiseren kan op deze manier allereerst de publieke infrastructuur worden gerealiseerd. De snelheid van de ontwikkeling zal hierdoor ook toenemen: immers, een bereikbaar stadsdeel is een aantrekkelijk gebied om te ontwikkelen!
Infrastructuur kan betaald worden uit grondwaardestijging. Woningbouw kan in zeer hoge dichtheid worden ontwikkeld rond en bovenop OV-knooppunten, wat de stad op duurzame wijze bereikbaar en bovendien dynamisch maakt. Bestaande regulering (percentages sociale en middeldure huur) zorgt ervoor dat excessieve woningprijsontwikkeling als in Hong Kong in de hand wordt gehouden.
Tijd voor Rutte om een kijkje te gaan nemen in Hong Kong.
En anders komt MTR wellicht onze kant op.
Daan Roggeveen is de oprichter van
MORE Architecture
, met kantoren in Shanghai en Amsterdam. Recent publiceerde hij ‘Progress & Prosperity – The Chinese City as Global Urban Model’. Met Michiel Hulshof runt hij denktank Go West, en organiseerde hij in het voorjaar van 2018 aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst
‘The Amsterdam Agenda’
, een lezingenserie en onderzoek over de toekomst van de Randstad.
1 Loo, B. P. Y., Chen, C., & Chan, E. T. H.Rail-based transit-oriented development: Lessons from New York City and Hong Kong. Landscape and Urban Planning, 2010
Trefwoorden
metro
daan roggeveen
column
openbaar vervoer
hong kong
Best gelezen
1
Staatsbosbeheer dreigt recreatiegebieden in Zuid-Holland te sluiten
maandag, 13 mei
2
'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd
woensdag, 8 mei
3
Kavel 2E Kenniskwartier, Zuidas: acht ontwerpen
woensdag, 8 mei
4
Architecten|en|en en Bygg ontwerpen grotendeels biobased woontoren voor wooncoöperatie in Eindhoven
maandag, 13 mei
5
XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!
woensdag, 8 mei
Gerelateerde nieuwsberichten
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
'Spoorbodem niet geschikt voor intensiever treinverkeer'
3 december 2019
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Column
Post-corona toerisme
26 mei 2020
Daan Roggeveen presenteert nieuwe serie over hoogbouw binnen Architectenweb Podcast
11 maart 2021
Column
Een zesje voor architectuur?
26 februari 2019
Column
Ma Yansong op Katendrecht
29 januari 2019
Column
Het Politieke Platteland
20 december 2018
Column
Suburban Athletic Club
27 november 2018
Column
Hoogbouw gaat niet om hoogte
23 oktober 2018
Column
Toerisme? Dit is pas het begin…
25 september 2018
Column
What Ever Happened to the Randstad?
26 juni 2018
Column
Rurbanism
22 mei 2018
Column
Hotel My Home
24 april 2018
Column
The Art Mall
27 maart 2018
Column
Verdichting van IJplein
27 februari 2018
Column
Levendige hoogbouw? Kijk naar het oosten!
30 januari 2018
Column
Vroeger waren we veel moderner
23 april 2019
Column
Habraken in China
28 mei 2019
MORE Architecture opent kantoor in Amsterdam
5 juni 2019
Column
Haven-Stad als eilandenrijk
25 juni 2019
Hoogste punt 'zwevend hotel' MORE Architecture
8 juli 2019
'Steden en ov-sector komen met deltaplan spoor'
19 september 2019
Column
Culturele Impact
24 september 2019
Column
Rol aan tafel
22 oktober 2019
Rotterdam: automatische metro, nieuwe lijnen
4 november 2019
Column
Nederland als laboratorium
26 november 2019
'Spoorbodem niet geschikt voor intensiever treinverkeer'
3 december 2019
Column
De Grootste Stad Ter Wereld
19 december 2019
Column
Net als Aldo
28 januari 2020
Concurrentie voor het vliegtuig
25 februari 2020
'Combinaties fiets en ov beter tegen files dan nieuwe wegen'
16 maart 2020
Column
Tijdsverschil
24 maart 2020
Column
Gaat de architectuur zich terugtrekken binnen landsgrenzen?
28 april 2020
Stedelijke diversiteit
23 juni 2020
Column
Wat meer Chinese mentaliteit bij de VVD
22 september 2020
Column
Een recept voor minder klein wonen
27 oktober 2020
Column
De boel bij elkaar houden
24 november 2020
Column
Geland
22 december 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Lange, horizontale lijn verbindt twee delen vakantiewoning Bretagne
Gisteren, 10:00
Op een helling aan de zuidkust van Bretagne (Frankrijk) heeft architectenbureau Change.nl voor een Nederlandse opdrachtgever een vakantiewoning ontworpen waarvan de twee delen met een lange, horizontale lijn met elkaar zijn verbonden.
AFFR vertoont science fiction-klassieker met ecologische boodschap tijdens de Dag en Nacht van de Architectuur
Gisteren, 09:30
Op zaterdag 15 juni vertoont het Architecture Film Festival Rotterdam (AFFR) de science fiction-klassieker Silent Running uit 1972. De film van regisseur Douglas Trumbull geldt als een van de eerste films met een ecologische boodschap.
HilberinkBosch transformeert vervallen schaapskooi tot warm buitenhuis
13 mei, 4:45
Een tot ruïne vervallen bakstenen schaapskooi in het midden van Nederland is door HilberinkBosch architecten getransformeerd tot comfortabel buitenhuis.
Architecten|en|en en Bygg ontwerpen grotendeels biobased woontoren voor wooncoöperatie in Eindhoven
13 mei, 3:30
In het grotendeels biobased woongebouw wordt netto meer CO2 opgeslagen dan uitgestoten.
Eerste Kamer wil de tijd nemen om goed naar Wet betaalbare huur te kijken
Gisteren, 18:00
Het is onzeker of de Wet betaalbare huur per 1 juli van kracht kan worden. De Eerste Kamer wil zich niet laten opjagen door demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken), die de senaat heeft gevraagd de wet zo snel mogelijk te behandelen.
PBL vreest honderden doden extra per jaar door klimaatverandering
Gisteren, 17:00
Door klimaatverandering kunnen elk jaar honderden mensen extra overlijden, vooral kinderen, ouderen en chronisch zieken. Ook arme mensen lopen extra risico.
Zuid-Hollandse politiek doet concessies voor meer woningbouw
Gisteren, 16:00
Het college van Gedeputeerde Staten stuurde afgelopen week een brief aan demissionair minister Hugo de Jonge, waarin het meldt enkele afspraken los te laten die de coalitiepartijen GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA vorig jaar maakten.
Staatsbosbeheer dreigt recreatiegebieden in Zuid-Holland te sluiten
13 mei, 4:39
Staatsbosbeheer moet recreatiegebieden mogelijk sluiten als de provincie Zuid-Holland de financiële bijdrage niet verhoogt. Dat schrijft Staatsbosbeheer in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten.
Radboud stelt vernieuwing campus om financiële redenen uit
13 mei, 4:02
De Radboud Universiteit in Nijmegen stelt de vernieuwing van de campus voorlopig uit. De onderwijsinstelling moet naar eigen zeggen de komende jaren rekening houden met een "aanzienlijk minder gunstig financieel perspectief".
Verhuurders vrezen miljarden aan huur te moeten terugbetalen
13 mei, 11:42
Verhuurders van vrije sectorwoningen vrezen dat ze miljarden euro's aan huurders moeten terugbetalen nadat kantonrechters een streep hebben gezet door meerdere huurverhogingen, omdat die niet in lijn zijn met Europese wetgeving.
Ga naar het nieuws-archief
Daan Roggeveen
Architect
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur